Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Główne kręgi kulturowe
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
11) wyróżnia główne kręgi kulturowe, przedstawia wartości wyznawane przez ich społeczności oraz wkład w dziedzictwo kulturowe ludzkości.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia i charakteryzuje główne kręgi kulturowe na świecie,
podaje przykłady krajów należących do poszczególnych kręgów kulturowych,
wyjaśnia, jak religie wpływają na cechy poszczególnych kręgów kulturowych,
wyjaśnia, na czym polega płynność granic między kręgami kulturowymi,
wyjaśnia, na czym polega postawa tolerancji wobec innych kultur.
Strategie nauczania: konektywizm, odwrócona klasa
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka, odgrywanie ról
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy, ścienna mapa polityczna
Materiały pomocnicze
Huntington S.P.,The Clash of Civilizations?, „Foreign Affairs” 1993, vol. 72, no. 3, s. 22–49.
Trojnar E., Kręgi kulturowe a kultury organizacyjne. Wpływ kultury narodowej na procesy zarządzania, [w:] Zarządzanie międzykulturowe, B. Glinka, A. Jelonek (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010, s. 33–54, [online], dostępny w internecie: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/85035.
*Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. 12: Ludność świata, T. Kaczmarek, T. Koralewski, R. Matykowski (red.), Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na dziewięć grup i prosi o wejście w role mieszkańców różnych kręgów kulturowych. Uczniowie losują następujące: zachodni, prawosławny, latynoamerykański, islamski, afrykański, chiński, japoński, hinduski i buddyjski. Nauczyciel prosi grupy o zapoznanie się z tym e‑materiałem oraz innymi, dodatkowymi źródłami informacji geograficznej. Informuje, że będą opowiadali oni pozostałym uczniom o wartościach, którymi odznacza się ludność przynależąca do danych kręgów kulturowych, a także o ich wkładzie w dziedzictwo kulturowe ludzkości. Uczniowie mogą przygotować odpowiednie rekwizyty, stroje, ciekawostki itp.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat głównych religii na świecie i ich podstawowych założeń.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prowadzi dialog z uczniami na temat kultury: czym jest, co obejmuje, jak ją można podzielić. Może posiłkować się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj”.
Następnie nauczyciel prowadzi pogadankę na temat kręgów kulturowych: ich liczby, rodzajów i krajów, które do nich należą. Może posiłkować się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj”, a także mapą kręgów kulturowych z grafiki interaktywnej. Uczniowie we wspólnej dyskusji wyjaśniają, na czym polega płynność granic między kręgami kulturowymi, podają przykłady przejawów tej płynności.
Po zakończonej pracy nauczyciel prosi poszczególne grupy (we wskazanej przez niego kolejności) o przedstawienie przygotowanych wystąpień. Po każdym wystąpieniu pozostali uczniowie mogą zadawać pytania. Nad przebiegiem tej części lekcji czuwa nauczyciel.
W kolejnym etapie nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat państw, w których mogą nastąpić zderzenia cywilizacji, a także na temat krajobrazu kulturowego i tolerancji wobec innych kultur.
Po zakończonej dyskusji nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach polecenia z części „Przeczytaj” e‑materiału. Kiedy uczniowie wykonają to polecenie, nauczyciel prosi kilku uczniów o przedstawienie swoich odpowiedzi.
W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka z nich.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez wyświetlenie na ekranie grafiki interaktywnej i jej krótkie podsumowanie przez nauczyciela.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Wykonanie krzyżówki dotyczącej kręgów kulturowych (minimalną liczbę liter, z której ma się składać hasło, określa nauczyciel, w zależności od potrzeb i poziomu klasy).
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może posłużyć zarówno przed lekcją (przygotowanie do odgrywania ról), w trakcie lekcji (podczas odgrywania ról i w fazie podsumowującej) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej i podczas wykonywania pracy domowej. Może zostać wykorzystana podczas lekcji poświęconej społeczno‑kulturowym uwarunkowaniom zróżnicowania modelu rodziny i poziomu dzietności w różnych regionach świata (zakres podstawowy: VIII. 4), a także podczas zajęć poświęconych kulturowemu postrzeganiu przestrzeni (zakres rozszerzony: VIII. 3).