Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.6.4
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Gehen wir in die Eisdiele? / Idziemy do lodziarni?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat wizyty w lodziarni.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia słownictwo związane z wizytą w lodziarni;
konstruuje pisemne zaproszenie do lodziarni;
wyjaśnia, czy lubi jeść lody.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie do działania;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki pracy:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
metoda aktywizująca - burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
urządzenie cyfrowe z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
zdjęcie deseru,
karteczki do pracy w parach,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Eisdiele - uczniowie w zeszytach zapisują słowa w języku niemieckim, które kojarzą im się z lodziarnią. Uczniowie w parach porównują wypisane przez siebie słowa. Wybrani uczniowie zapisują swoje skojarzenia na tablicy. Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat lodów i zadaje pytanie: Czy macie ulubione smaki lodów?
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie tekstu z części Przeczytaj. Uczniowie porównują informacje z tekstu z podanymi przez siebie wcześniej wyrazami, które kojarzą się z lodziarnią. Wyniki omawiane są na forum, nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia nieznane słówka. Nauczyciel inicjuje dyskusję poprzez pytanie: Wolicie jeść lody w kubeczku czy w wafelku? Dlaczego?
Szczegółowe rozumienie tekstu czytanego zostaje sprawdzone podczas wykonywania poleceń do Übung 1 i Übung 2 z części Przeczytaj.
Na podstawie zadania 3 z części Przeczytaj nauczyciel wypisuje nazwy produktów na tablicy i poleca uczniom wybranie tych składników, które pomogą stworzyć deser ukazany przez nauczyciela na przygotowanym zdjęciu.
Uczniowie łączą się w pary i odpowiadają na pytanie: Wann warst du letztens in einer Eisdiele? Was hast du bestellt? Wybrani uczniowie opowiadają o swojej ostatniej wizycie w lodziarni na forum klasy.
Następnie uczniowie w parach słuchają pliku audio. Nauczyciel rozdaje każdej parze 7 karteczek, na których wypisane są słowa podane w Übung 3 w części Plik audio. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie zamówionych produktów do Jonasa i Leonie.
Nauczyciel odtwarza pytania zawarte w Übung 4 w części Plik audio - uczniowie udzielają odpowiedzi pisemnej na każde z pytań; wybrani uczniowie odpowiadają na forum.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel poleca uczniom, aby dobrali się w pary. Zadaniem każdej z par będzie wymyślenie 3 pytań, które może zadać sprzedawczyni bądź klient w lodziarni, np.: Möchtest du Eis in der Waffeltüte oder im Becher? Was kostet eine Kugel? Kosten Streusel extra? Propozycje uczniów omawiane są na forum.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które szczególnie okazały się z jakiegoś powodu ważne, przydatne dla uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 (piszą wiadomość dla koleżanki z okazji otwarcia nowej lodziarni) z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.
Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:
Eisdielen; https://www.krefeld.de/de/stadtmarketing/eisdielen/ [dostęp: 08.05.2023].
Uczniowie w parach czytają jeden z opisów lodziarni w mieście Krefeld, oglądają także zdjęcia lodziarni zamieszczone obk każdego tekstu. Uczniowie wyszukują w tekście informacje, które pokazują to, w czym dana lodziarnia się specjalizuje. Na mapie miasta Krefeld, wyświetlonej na mapie interaktywnej, zaznaczają lokalizację lodziarni oraz wpisują jej nazwę i kilka słów‑kluczy, które charakteryzują daną lodziarnię.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: przewidywanie słownictwa zawartego w tekście,
w trakcie lekcji: uczniowie tworzą słowną reklamę lodziarni „Elado”, w której promują desery przedstawione w dialogu. Uczniowie używają wyrażeń, które poznali podczas słuchania tekstu i zastanawiają się, jakie reklamy mogłyby skutecznie przyciągnąć klientów do lodziarni,
po lekcji: wykorzystanie poznanych informacji do stworzenia plakatu reklamującego lodziarnię „Elado”.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0