Numer e‑materiału: 2.7.6.4

Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Gehen wir in die Eisdiele? / Idziemy do lodziarni?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat wizyty w lodziarni.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia słownictwo związane z wizytą w lodziarni;

  • konstruuje pisemne zaproszenie do lodziarni;

  • wyjaśnia, czy lubi jeść lody.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcenie do działania;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki pracy:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • metoda aktywizująca - burza mózgów;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • urządzenie cyfrowe z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • zdjęcie deseru,

  • karteczki do pracy w parach,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Eisdiele - uczniowie w zeszytach zapisują słowa w języku niemieckim, które kojarzą im się z lodziarnią. Uczniowie w parach porównują wypisane przez siebie słowa. Wybrani uczniowie zapisują swoje skojarzenia na tablicy. Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat lodów i zadaje pytanie: Czy macie ulubione smaki lodów?

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie tekstu z części Przeczytaj. Uczniowie porównują informacje z tekstu z podanymi przez siebie wcześniej wyrazami, które kojarzą się z lodziarnią. Wyniki omawiane są na forum, nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia nieznane słówka. Nauczyciel inicjuje dyskusję poprzez pytanie: Wolicie jeść lody w kubeczku czy w wafelku? Dlaczego?

  • Szczegółowe rozumienie tekstu czytanego zostaje sprawdzone podczas wykonywania poleceń do Übung 1 i Übung 2 z części Przeczytaj.

  • Na podstawie zadania 3 z części Przeczytaj nauczyciel wypisuje nazwy produktów na tablicy i poleca uczniom wybranie tych składników, które pomogą stworzyć deser ukazany przez nauczyciela na przygotowanym zdjęciu.

  • Uczniowie łączą się w pary i  odpowiadają na pytanie: Wann warst du letztens in einer Eisdiele? Was hast du bestellt? Wybrani uczniowie opowiadają o swojej ostatniej wizycie w lodziarni na forum klasy.

  • Następnie uczniowie w parach słuchają pliku audio. Nauczyciel rozdaje każdej parze 7 karteczek, na których wypisane są słowa podane w Übung 3 w części Plik audio. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie zamówionych produktów do Jonasa i Leonie.

  • Nauczyciel odtwarza pytania zawarte w Übung 4 w części Plik audio - uczniowie udzielają odpowiedzi pisemnej na każde z pytań; wybrani uczniowie odpowiadają na forum.

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby dobrali się w pary. Zadaniem każdej z par będzie wymyślenie 3 pytań, które może zadać sprzedawczyni bądź klient w lodziarni, np.: Möchtest du Eis in der Waffeltüte oder im Becher? Was kostet eine Kugel? Kosten Streusel extra? Propozycje uczniów omawiane są na forum.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które szczególnie okazały się z jakiegoś powodu ważne, przydatne dla uczniów.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 7 (piszą wiadomość dla koleżanki z okazji otwarcia nowej lodziarni) z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.

  • Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:

  • Eisdielen; https://www.krefeld.de/de/stadtmarketing/eisdielen/ [dostęp: 08.05.2023].

    Uczniowie w parach czytają jeden z opisów lodziarni w mieście Krefeld, oglądają także zdjęcia lodziarni zamieszczone obk każdego tekstu. Uczniowie wyszukują w tekście informacje, które pokazują to, w czym dana lodziarnia się specjalizuje. Na mapie miasta Krefeld, wyświetlonej na mapie interaktywnej, zaznaczają lokalizację lodziarni oraz wpisują jej nazwę i kilka słów‑kluczy, które charakteryzują daną lodziarnię.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: przewidywanie słownictwa zawartego w tekście,

  • w trakcie lekcji: uczniowie tworzą słowną reklamę lodziarni „Elado”, w której promują desery przedstawione w dialogu. Uczniowie używają wyrażeń, które poznali podczas słuchania tekstu i zastanawiają się, jakie reklamy mogłyby skutecznie przyciągnąć klientów do lodziarni,

  • po lekcji: wykorzystanie poznanych informacji do stworzenia plakatu reklamującego lodziarnię „Elado”.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec