Autorka e‑materiału: Anna Olewińska‑Byliniak

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Who Invented This? / Kto to wynalazł?

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, II.2, III.4, V.3, V.5, V.8, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń poznaje słownictwo związane z wynalazkami.

  2. Uczeń wskazuje wynalazek, który jest jego zdaniem najważniejszy.

  3. Uczeń tworzy wypowiedzi w czasie Past Simple.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń wzbogaca wiedzę na temat najważniejszych wynalazków.

  2. Uczeń kształtuje świadomość rozwoju technologicznego na przestrzeni wieków.

  3. Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem, wyjaśnienie)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z katalogiem interaktywnym, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy).

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zwraca uwagę na ilustrację (Przeczytaj) i pyta:

  • What does the picture show?

  • What is the biggest invention you know?

Uczniowie odpowiadają zgodnie z posiadaną wiedzą.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nauczyciel może dodatkowo zapytać uczniów, np. w formie ankiety ogólnoklasowej, który z wynalazków uważają za najważniejszy. Wymienia kolejne wynalazki, a uczniowie głosują przez podniesienie rąk.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Great Inventions from the Past, a następnie samodzielnie wybierają poprawne odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj) i podają je na forum klasy. Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na właściwe fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie w parach wykonują ustnie Exercise 4 (Przeczytaj). Odpowiadają na pytanie: Why is Charles Babbage „the father of the computer”?

  4. Nauczyciel wyjaśnia zasady używania czasu przeszłego Past Simple, a następnie uczniowie wykonują kolejno Exercise 56 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 7 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba zapisuje właściwe odpowiedzi na tablicy.

  6. W ramach wprowadzenia do pracy z katalogiem uczniowie realizują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Ochotnik nanosi odpowiedzi na tablicę.

  7. Uczniowie oglądają katalog, a następnie wykonują Exercise 2 (Katalog interaktywny). Odpowiedzi odczytują na forum klasy i starają się je uzasadnić.

  8. Uczniowie pracują w parach i wykonują Exercise 3 (Katalog interaktywny). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach lub niewielkich grupach odpowiadają na pytanie z Exercise 4 (Katalog interaktywny): What’s the best invention for you? Why? Przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie pisemnie odpowiadają na pytania z Exercise 8 (Sprawdź się): You want to share some information about inventors and inventions with your friend. In an email:

  • describe one inventor and his invention;

  • write what we can do thanks to this invention;

  • ask your friend about an inventor of a different invention.

Write 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie zapisują po dwa pytania do każdego wynalazku wymienionego w katalogu, według wzoru z Exercise 7 (Przeczytaj):

  • What did X invent?

  • Who invented Y?

Następnie odpowiadają pisemnie pełnymi zdaniami na te pytania.