Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Rządy dyrektoriatu i wojna z I koalicją antyfrancuską
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje okoliczności i proces tworzenia się I koalicji antyfrancuskiej;
wymienia państwa, które tworzyły I koalicję antyfrancuską;
ocenia słuszność powstania I koalicji, wchodząc w role monarchów europejskich;
analizuje dokonania dyrektoriatu w wojnie z I koalicją;
określa rolę Napoleona Bonapartego w wojnie z I koalicją.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj” (ilość grup zależy od liczebności klasy):
Grupa 1 i 5 – I koalicja antyfrancuska (1792–1797);
Grupa 2 i 6 - Kontynuacja walk z I koalicją 1792–1795;
Grupa 3 i 7 - Dyrektoriat;
Grupa 4 i 8 - Dyrektoriat a I koalicja.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Schemat”). Uczniowie zapoznają się z medium i wykonują polecenie nr 1 „Przeanalizuj etapy wydarzeń przedstawionych na schemacie i zastanów się, czy sytuacja polityczna w rewolucyjnej Francji miała wpływ na wydarzenia na froncie. Swoją odpowiedź uzasadnij „.
Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 2: „Wymień organy władzy powołane w rewolucyjnej Francji oraz ich kompetencje”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie wykonają teraz ćwiczenia w części „Sprawdź się”. Będzie to okazja do sprawdzenia ich wiedzy z danej epoki. Prowadzący określa czas na realizację ćwiczeń, uczniowie wykonują je po kolei w parach.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Rządy dyrektoriatu i wojna z I koalicją antyfrancuską”.
Wykonaj w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
P. Gaxotte, Rewolucja francuska, Gdańsk 2001.
R. Pietrzykowski, Wielka Rewolucja Francuska, Warszawa 1992.
Jan Baszkiewicz, Stefan Meller: Rewolucja francuska 1789‑1794.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z e‑materiałami z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.