Numer e‑materiału: Temat 144
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Alina Centkiewicz i Czesław Centkiewicz, „Zaczarowana zagroda”
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń rozwija umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim pozwalającą na samodzielną aktywność i efektywną naukę oraz umiejętność czytania na poziomie umożliwiającym samodzielne korzystanie z niej w różnych sytuacjach życiowych, w tym kontynuowanie nauki na kolejnym etapie edukacyjnym i rozwijania swoich zainteresowań poprzez pracę z lekturą „Zaczarowana zagroda”.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
3) wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, ustala kolejność zdarzeń, ich wzajemną zależność, odróżnia zdarzenia istotne od mniej istotnych, postacie główne i drugorzędne; wskazuje cechy i ocenia bohaterów, uzasadnia swą ocenę, wskazuje wydarzenie zmieniające postępowanie bohatera, określa nastrój w utworze; odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
4) wyszukuje w tekstach fragmenty według niego najpiękniejsze, najważniejsze, trudne do zrozumienia lub określone przez nauczyciela;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
6) porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej i drugiej litery;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
IV. Edukacja przyrodnicza
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń:
3) rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym;
4) odszukuje w różnych dostępnych zasobach, w tym internetowych, informacje dotyczące środowiska przyrodniczego, potrzebne do wykonania zadania, ćwiczenia;
II. Edukacja matematyczna
2 Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności. Uczeń:
4) porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; rozumie sformułowania typu: liczba o 7 większa, liczba o 10 mniejsza; stosuje znaki: .
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
2) maluje farbami, tuszami przy użyciu pędzli (płaskich, okrągłych), palców, stempli;
6) wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
8) ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem i muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Opisuje zakres pracy polarnika na Antarktydzie.

  • Opowiada treść lektury.

  • Odnajduje w zasobach internetowych informacje o pingwinach Adeli.

  • Wykorzystuje informacje zawarte w lekturze do rozwiązania krzyżówki.

  • Opowiada o wyglądzie pingwina.

  • Wykonuje album gatunków pingwinów żyjących na Antarktydzie.

  • Układa nazwy gatunków pingwinów w kolejności alfabetycznej.

  • Układa nazwy zwierząt żyjących na Antarktydzie z rozsypanki literowej.

  • Porównuje liczby w zakresie 10.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.