Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Co w swoich dramatach ujawnia Henrik Ibsen?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje XIX‑wieczne mieszczaństwo,
określa, jaką rolę w życiu bohaterów Ibsena odgrywa poszukiwanie prawdy,
wskazuje w twórczości norweskiego dramaturga elementy symbolizmu i naturalizmu,
charakteryzuje cechy środowiska mieszczańskiego opisanego w dramatach,
porównuje fragmenty utworów H. Ibsena i G. Zapolskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał Co w swoich dramatach ujawnia Henrik Ibsen?. Uczestnicy zajęć zapoznają się z fragmentami utworów dramatycznych zamieszczonych w e‑materiale: Dom lalki oraz Dzika kaczka. Przygotowują się do omówienia tekstu, szukając informacji na temat kontekstu historycznoliterackiego. Wybrane osoby mogą zebrać potrzebne wiadomości do wstępnego rozpoznania tekstu. Będą pełniły rolę ekspertów.
Nauczyciel może zachęcić uczniów do wysłuchania słuchowiska radiowego Dzika kaczka w reż. W. Modestowicza. Fragmenty można też wykorzystać w czasie lekcji.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel formułuje pytanie związane z tematem lekcji: czy zawsze warto znać prawdę? czy kłamstwo może ocalać? oraz informuje, że pierwsza część zajęć będzie przeprowadzona metodą burzy mózgów.
Określa jej zasady oraz podaje czas przeznaczony na realizację zadania. Uczniowie pracują indywidualnie i zapisują swoje pomysły, następnie prezentują je na forum klasy. Nauczyciel wyznacza osobę, która zapisuje na tablicy propozycje uczestników zajęć. Informuje także uczniów, że poszukując odpowiedzi na postawione pytania, powinni odnosić się do postaw bohaterów Ibsena. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przedstawiają wnioski ze swoich przemyśleń. Nauczyciel stawia główne pytanie lekcji: Co ujawnia Ibsen w swoich dramatach? Uczniowie udzielają spontanicznych odpowiedzi, wśród których mogą pojawić się: kłamstwo, zakłamanie, niemoralność, obłuda. Nauczyciel informuje, że w następnej części lekcji uczniowie będą analizować te kwestie, korzystając z multimedium z e‑materiału.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium zawarte w sekcji „Grafika interaktywna”. Uczniowie odczytują polecenie: 1. Przyjrzyj się grafice i na jej podstawie stwórz listę zasad, którymi kierowali się mieszczanie w dramacie Ibsena i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 3, 5 i 6, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Wspólnie ustalają odpowiedź na pytanie z ćw. 8, a nauczyciel koryguje ją w razie potrzeby.
Faza podsumowująca:
W rozmowie podsumowującej nauczyciel wraca do głównego pytania lekcji: Co w swoich dramatach ujawnia Henryk Ibsen? Dlaczego problem prawdy i kłamstwa jest tak istotny dla naturalistów? Uczniowie odpowiadają, opierając się na ustaleniach dokonanych podczas lekcji.
Praca domowa:
Czy treści poruszane przez Ibsena można uznać za uniwersalne? Wyraź swoją opinię w wypowiedzi pisemnej na podstawie dramatu Dom lalki lub Dzika kaczka
Materiały pomocnicze:
Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.
Leokadia Kaczyńska, Jak prowadzić dialog z tekstem dramatycznym?, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Ewa Suchodolska, Zofia Żydanowicz, Bibliografia polskich przekładów z literatury pięknej krajów skandynawskich do roku 1969 włącznie, Poznań 1971.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Grafika interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.