Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jaka jest Droga Mleczna?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymienia najważniejsze cechy Drogi Mlecznej,

  2. schematycznie rysuje Drogę Mleczną,

  3. potrafi określić położenie Słońca w naszej Galaktyce,

  4. ze zbioru zdjęć wybiera galaktyki mające te same cechy co Droga Mleczna.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

burza mózgów, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w parach

Środki dydaktyczne:

rzutnik, urządzenia multimedialne oraz zestaw papier i markery na każdej pary uczniów

Materiały pomocnicze:

E‑materiał 322

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Lekcję należy połączyć z e‑materiałem „ Miejsce Układu Słonecznego w naszej Galaktyce”).
Uczniowie w domu indywidualnie rozgrywają grę z tego e‑materiału. W klasie nauczyciel pyta uczniów czego dowiedzieli się z gry o Drodze Mlecznej:
Czym jest Droga Mleczna?
Jakie ma wymiary?
Ile ma ramion?
Uczniowie wypisują na tablicy najważniejsze cechy Drogi Mlecznej. Stawiają cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel rozpoczyna dyskusję pod tytułem „Czy Droga Mleczna jest wyjątkowa?”.
Uczniowie dyskutują o tym jaką część Drogi Mlecznej widzimy, jak możemy ją badać. Nauczyciel kieruje dyskusją stawiając pytania pomocnicze typu: czy z każdego miejsca na Ziemi widać tak samo naszą Galaktykę? Jak dużą część Galaktyki widzimy? Czy na nocnym niebie widzimy inne galaktyki, a jeśli tak, to jakie? Czy są one podobne?
Następnie uczniowie czytają tekst e‑materiału.
Uczniowie w parach rysują na kartkach schemat Drogi Mlecznej, zaznaczają najważniejsze elementy, czyli ramiona, odległości.

Faza podsumowująca:

Uczniowie prezentują sobie wzajemnie swoje schematy i porównują je. Jeżeli jakaś grupa popełniła błąd, osoba, która go zauważyła, wyjaśnia wszystkim dlaczego uważa to za błąd oraz jak go należy poprawić. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą rozegrać grę edukacyjną na lekcji w grupach.