Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Bezpieczeństwo ekologiczne państwa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

8) przedstawia działania państwa na rzecz ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia znaczenie bezpieczeństwa ekologicznego jako jednego z elementów polskiej racji stanu;

  • charakteryzuje, czym jest bezpieczeństwo ekologiczne państwa i ochrona środowiska;

  • analizuje działania państwa na rzecz ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat: „Jak każdy z nas może chronić środowisko?”.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Podział na trzy grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:

  • I grupa – podaje przykłady zanieczyszczenia wód i próbuje wykazać jego znaczenie dla bezpieczeństwa ekologicznego państwa;

  • II grupa – podaje przykłady zanieczyszczenia powietrza i próbuje wykazać jego znaczenie dla bezpieczeństwa ekologicznego państwa;

  • III grupa – podaje przykłady zanieczyszczenia ziemi i próbuje wykazać jego znaczenie dla bezpieczeństwa ekologicznego państwa.

2. Omówienie przez nauczyciela:

  • znaczenia bezpieczeństwa ekologicznego jako jednego z elementów polskiej racji stanu;

  • czym jest bezpieczeństwo ekologiczne państwa i ochrona środowiska;

  • działań państwa na rzecz ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego.

3. Praca z multimediami: spacer wirtualny i audiobook. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie wykonują dołączone ćwiczenia. Wybrane/chętne osoby podają swoje wersje odpowiedzi, nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

4. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • bezpieczeństwa ekologicznego i jego znaczenia;

  • ochrony środowiska;

  • działań państwa na rzecz ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie w parach ćwiczeń 5–8 z modułu „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń 1–4 z modułu „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Ministerstwo Środowiska, Polityka ekologiczna państwa 2030 – strategia rozwoju w obszarze środowiska i gospodarki wodnej, bip.mon.gov.pl.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., isap.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, isap.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, isap.sejm.gov.pl.

Szczyt klimatyczny w Katowicach zakończony historycznym porozumieniem. „Prawie 200 krajów odłożyło na bok różnice polityczne”, wprost.pl.

Awaria oczyszczalni Czajka. Śledztwo przechodzi w ręce CBA. „Zagrożenie życia”, rp.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualny spacer i audiobook mogą być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o bezpieczeństwie ekologicznym państwa.