Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Bezpieczeństwo ekologiczne państwa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
8) przedstawia działania państwa na rzecz ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie bezpieczeństwa ekologicznego jako jednego z elementów polskiej racji stanu;
charakteryzuje, czym jest bezpieczeństwo ekologiczne państwa i ochrona środowiska;
analizuje działania państwa na rzecz ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat: „Jak każdy z nas może chronić środowisko?”.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Podział na trzy grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:
I grupa – podaje przykłady zanieczyszczenia wód i próbuje wykazać jego znaczenie dla bezpieczeństwa ekologicznego państwa;
II grupa – podaje przykłady zanieczyszczenia powietrza i próbuje wykazać jego znaczenie dla bezpieczeństwa ekologicznego państwa;
III grupa – podaje przykłady zanieczyszczenia ziemi i próbuje wykazać jego znaczenie dla bezpieczeństwa ekologicznego państwa.
2. Omówienie przez nauczyciela:
znaczenia bezpieczeństwa ekologicznego jako jednego z elementów polskiej racji stanu;
czym jest bezpieczeństwo ekologiczne państwa i ochrona środowiska;
działań państwa na rzecz ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego.
3. Praca z multimediami: spacer wirtualny i audiobook. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie wykonują dołączone ćwiczenia. Wybrane/chętne osoby podają swoje wersje odpowiedzi, nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
4. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
bezpieczeństwa ekologicznego i jego znaczenia;
ochrony środowiska;
działań państwa na rzecz ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie w parach ćwiczeń 5–8 z modułu „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń 1–4 z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ministerstwo Środowiska, Polityka ekologiczna państwa 2030 – strategia rozwoju w obszarze środowiska i gospodarki wodnej, bip.mon.gov.pl.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, isap.sejm.gov.pl.
Szczyt klimatyczny w Katowicach zakończony historycznym porozumieniem. „Prawie 200 krajów odłożyło na bok różnice polityczne”, wprost.pl.
Awaria oczyszczalni Czajka. Śledztwo przechodzi w ręce CBA. „Zagrożenie życia”, rp.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualny spacer i audiobook mogą być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o bezpieczeństwie ekologicznym państwa.