Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Kultura elitarna
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
6) analizuje na przykładach zjawisk kulturowych cechy kultury masowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje cechy kultury elitarnej;
analizuje, na przykładach zjawisk kulturowych, cechy kultury masowej;
uzasadnia brak możliwości wyznaczenia jednoznacznych granic między kulturą popularną, elitarna i masową.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
wędrujące plakaty;
dyskusja;
mapa mentalna.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z treścią e‑materiału w celu aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Faza wstępna
1. Wyjaśnienie pojęć: „kultura masowa”, „kultura popularna” i „kultura elitarna”. Pojęcia zapisane są na arkuszach i zawieszone na tablicy. Uczniowie starają się swoimi słowami wyjaśnić ich znaczenie.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Podział na trzy grupy – metoda wędrujących plakatów. Zespoły zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie każda grupa otrzymuje jeden arkusz z tablicy:
grupa 1 – „kultura masowa”;
grupa 2 – „kultura popularna”;
grupa 3 – „kultura elitarna”.
Zespoły mają za zadanie w dowolny sposób przedstawić, na czym polega specyfika danej kultury i co chce przekazać odbiorcom.
2. Po wyznaczonym czasie następuje przekazanie arkuszy sąsiedniej grupie, która dopisuje swoje spostrzeżenia innym kolorem markera. Gdy wszystkie grupy otrzymują już swój arkusz, osoby wybrane z poszczególnych grup przedstawiają wyniki pracy, a arkusze zawieszają na tablicy.
3. Dyskusja: „Czy można wyznaczyć jednoznaczne granice między kulturą popularną, elitarną i masową? Jeśli tak, to jakie?. Jeśli nie, to dlaczego?”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty i kontrargumenty. Następnie chętne osoby formułują wnioski.
4. Podział na czteroosobowe grupy i praca z audiobookiem. Po zapoznaniu się z materiałem zespoły wykonują ćwiczenie 2 dołączone do audiobooka (mapa myśli). Reprezentanci grup przedstawiają rezultaty pracy. Wspólne omówienie map.
5. Wirtualny spacer. Uczniowie w parach zapoznają się z informacjami zawartymi w materiale, a następnie wykonują ćwiczenie 1 dołączone do niego. Chętne/wybrane pary prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca
1. Burzą mózgów. Uczniowie przygotowują 5–6 pytań, które zadaliby wybranej grupie respondentów na temat kultury elitarnej, masowej i popularnej. Najtrafniejsze propozycje zapisywane są na tablicy.
2. Nauczyciel podsumowuje zajęcia, przekazując informację zwrotną na temat pracy poszczególnych zespołów oraz wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.
Praca domowa:
Wykonuj ćwiczenia interaktywne 5–8 w sekcji „Sprawdź się”.
Przeprowadź sondaż w wybranej grupie badawczej i zapisz swoje wyniki.
Materiały pomocnicze:
Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003, s. 90; 426–427.
Marcin Czerwiński, Kultura elitarna a kultura masowa, [w:] Marcin Czerwiński, Encyklopedia socjologii, t. 2, Warszawa 1999, s. 112.
Ludwik Stomma, Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku, Warszawa 1986, s. 147.
Uczestnictwo ludności w kulturze, GUS, Warszawa 2014.
Słuchanie muzyki, „Komunikat z badań” CBOS nr 102/2018.
Popularność muzyki disco polo, „Komunikat z badań” CBOS nr BS/158/156/96/.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie zasobów multimedialnych uczniowie mogą przygotować własną prezentację multimedialną dotyczącą poszczególnych kultur.