Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Człowiek w egzystencjalizmie Sartre'a

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
12. Egzystencjalizm. Uczeń:
2) przedstawia główne idee humanistycznego egzystencjalizmu Jean‑Paula Sartre’a;
5) analizuje fragmenty następujących tekstów: Wprowadzenie do filozofii Karla Jaspersa (rozdz. 2 Źródła filozofii) oraz Egzystencjalizm jest humanizmem Jean‑Paula Sartre’a.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Zapoznasz się z podstawowymi założeniami filozofii Jean‑Paula Sartre’a.

  • Przeanalizujesz argumenty Sartre’a przeciwko Bogu.

  • Zastanowisz się nad znaczeniem tych argumentów.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rekonstruuje podstawowe założenia filozofii Jean‑Paula Sartre’a;

  • analizuje argumenty Sartre’a przeciwko Bogu;

  • zastanawia się nad znaczeniem tych argumentów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • mapa myśli;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Człowiek w egzystencjalizmie Sartre'a”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w zakładce „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, zwracając uwagę na to, kto wykonał zadane ćwiczenie. Jeśli jest taka potrzeba, wybrany uczeń uzasadnia swoje rozwiązanie. Dyskusja.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium. Nauczyciel prosi uczniów, żeby zapoznali się z treściami zamieszczonymi na grafice interaktywnej.

  2. Burza mózgów. Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi uczniów, aby scharakteryzowali założenia filozofii Sartre'a, używając słów kluczowych, które pojawiają się w multimedium (polecenie 1). Wszystkie propozycje zapisywane są na tablicy przez wybraną osobę.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, żeby dobrali się w pary. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie mapy myśli z najważniejszymi założeniami filozofii Sartre'a z wykorzystaniem haseł zapisanych na tablicy. Na koniec ochotnicy prezentują swoje mapy myśli na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie, nadal pracując w parach, wykonują ćwiczenia do 2 do 5 z sekcji „Sprawdź się”. Wybrane pary przedstawiają rozwiązania.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia od 6 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, tłum. J. Krajewski, Warszawa 1998.

  • Warnock M., Egzystencjalizm, tłum. M. Michowicz, Warszawa 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.