Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Człowiek w egzystencjalizmie Sartre'a
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zapoznasz się z podstawowymi założeniami filozofii Jean‑Paula Sartre’a.
Przeanalizujesz argumenty Sartre’a przeciwko Bogu.
Zastanowisz się nad znaczeniem tych argumentów.
Cele operacyjne. Uczeń:
rekonstruuje podstawowe założenia filozofii Jean‑Paula Sartre’a;
analizuje argumenty Sartre’a przeciwko Bogu;
zastanawia się nad znaczeniem tych argumentów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Człowiek w egzystencjalizmie Sartre'a”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w zakładce „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, zwracając uwagę na to, kto wykonał zadane ćwiczenie. Jeśli jest taka potrzeba, wybrany uczeń uzasadnia swoje rozwiązanie. Dyskusja.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi uczniów, żeby zapoznali się z treściami zamieszczonymi na grafice interaktywnej.
Burza mózgów. Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi uczniów, aby scharakteryzowali założenia filozofii Sartre'a, używając słów kluczowych, które pojawiają się w multimedium (polecenie 1). Wszystkie propozycje zapisywane są na tablicy przez wybraną osobę.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby dobrali się w pary. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie mapy myśli z najważniejszymi założeniami filozofii Sartre'a z wykorzystaniem haseł zapisanych na tablicy. Na koniec ochotnicy prezentują swoje mapy myśli na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie, nadal pracując w parach, wykonują ćwiczenia do 2 do 5 z sekcji „Sprawdź się”. Wybrane pary przedstawiają rozwiązania.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia od 6 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, tłum. J. Krajewski, Warszawa 1998.
Warnock M., Egzystencjalizm, tłum. M. Michowicz, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.