Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Przedmiot: chemia
Temat: Czy sole stosuje się w medycynie?
Autor: Danuta Jyż‑Kuroś
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.
Wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy i rozszerzony
XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:
4) wyjaśnia, na czym mogą polegać i od czego zależeć lecznicze i toksyczne właściwości substancji chemicznych (dawka, rozpuszczalność w wodzie, rozdrobnienie, sposób przenikania do organizmu), np. aspiryny, nikotyny, etanolu (alkoholu etylowego);
5) wyszukuje informacje na temat działania składników popularnych leków (np. węgla aktywowanego, aspiryny, środków neutralizujących nadmiar kwasu w żołądku).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dokona zestawienia nazwy soli z jej zastosowaniem w medycynie;
wymieni przyczyny stosowania poszczególnych soli w medycynie;
zaprojektuje ulotkę informacyjną „Sole w medycynie”;
rozwiąże problem: „Czy należy stosować daną sól biorąc pod uwagę jej wszystkie właściwości?”.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
gra dydaktyczna;
technika „611”;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, np.: Które sole, znane nam z życia codziennego, mogą mieć zastosowanie w medycynie?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów dotycząca właściwości soli. Zwrócenie szczególnej uwagi na właściwości soli istotne dla medycyny.
Faza realizacyjna
Gra dydaktyczna „Chemiczne domino” – celem utrwalenia sobie nazw systematycznych i wzorów soli. Zadaniem uczniów w trakcie gry będzie dopasowanie nazw soli do ich wzorów sumarycznych.
Uczniowie samodzielnie analizują tekst źródłowy w dostępnych źródłach informacji, w tym w e‑materiale – zastosowanie soli w medycynie.
Technika „611”, gdzie 6 oznacza liczbę grup; 1 oznacza liczbę pomysłów zastosowań soli; 1 oznacza liczbę rund (technika ta może być modyfikowana na różne sposoby). Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, w tym przypadku na 6, rozdaje arkusze i mazaki i prosi by każda grupa na swoim arkuszu zapisała hasło „Zastosowanie...”:
I grupa – azotanów(V);
II grupa – siarczanów(VI);
III grupa – fosforanów(V);
IV grupa – chlorków;
V grupa – bromków;
VI grupa – węglanów.
Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy grup. Każda grupa wpisuje na arkuszu po jednej propozycji zastosowania danej soli (pomysłów nie należy powielać). Po zapisaniu propozycji każda grupa przekazuje następnej swój arkusz zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Nauczyciel ustala moment przekazania arkuszy. Arkusze mają wrócić do swoich grup. Po zakończeniu pracy grupy dokonują oceny pomysłów. Każda grupa prezentuje zapisane pomysły z wykorzystaniem techniki gadająca ściana.
Praca w parach – uczniowie tworzą ulotkę informacyjną z wykorzystaniem grafiki interaktywnej w e‑materiale. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Co to jest homeostaza?
Czy hydraty mają zastosowanie w medycynie, przykłady?
2. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania, które gromadzą w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łątwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Nauczyciel zleca uczniom do wykonania ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium bazowe możemy wykorzystać jako element metody projektu np. w celu przeprowadzenia akcji zwiększającej świadomość wiedzy z tego zakresu w rodzinach uczniów.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest homeostaza?
Czy hydraty mają zastosowanie w medycynie, przykłady?
Arkusze papieru, mazaki, glutaki.
Gra dydaktyczna - „Chemiczne domino”.
Nauczyciel może przygotować:
ulotki leków stosowanych w gospodarstwach domowych (mogą być przyniesione przez uczniów lub wyszukane w zasobach internetowych).