Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Przedmiot: chemia

Temat: Czy sole stosuje się w medycynie?

Autor: Danuta Jyż‑Kuroś

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa

Zakres podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

Wymagania szczegółowe

Zakres podstawowy i rozszerzony

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

4) wyjaśnia, na czym mogą polegać i od czego zależeć lecznicze i toksyczne właściwości substancji chemicznych (dawka, rozpuszczalność w wodzie, rozdrobnienie, sposób przenikania do organizmu), np. aspiryny, nikotyny, etanolu (alkoholu etylowego);

5) wyszukuje informacje na temat działania składników popularnych leków (np. węgla aktywowanego, aspiryny, środków neutralizujących nadmiar kwasu w żołądku).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • dokona zestawienia nazwy soli z jej zastosowaniem w medycynie;

  • wymieni przyczyny stosowania poszczególnych soli w medycynie;

  • zaprojektuje ulotkę informacyjną „Sole w medycynie”;

  • rozwiąże problem: „Czy należy stosować daną sól biorąc pod uwagę jej wszystkie właściwości?”.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • gra dydaktyczna;

  • technika „611”;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, np.: Które sole, znane nam z życia codziennego, mogą mieć zastosowanie w medycynie?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów dotycząca właściwości soli. Zwrócenie szczególnej uwagi na właściwości soli istotne dla medycyny.

Faza realizacyjna

  1. Gra dydaktyczna „Chemiczne domino” – celem utrwalenia sobie nazw systematycznych i wzorów soli. Zadaniem uczniów w trakcie gry będzie dopasowanie nazw soli do ich wzorów sumarycznych.

  2. Uczniowie samodzielnie analizują tekst źródłowy w dostępnych źródłach informacji, w tym w e‑materiale – zastosowanie soli w medycynie.

  3. Technika „611”, gdzie 6 oznacza liczbę grup; 1 oznacza liczbę pomysłów zastosowań soli; 1 oznacza liczbę rund (technika ta może być modyfikowana na różne sposoby). Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, w tym przypadku na 6, rozdaje arkusze i mazaki i prosi by każda grupa na swoim arkuszu zapisała hasło „Zastosowanie...”:

  • I grupa – azotanów(V);

  • II grupa – siarczanów(VI);

  • III grupa – fosforanów(V);

  • IV grupa – chlorków;

  • V grupa – bromków;

  • VI grupa – węglanów.

  1. Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy grup. Każda grupa wpisuje na arkuszu po jednej propozycji zastosowania danej soli (pomysłów nie należy powielać). Po zapisaniu propozycji każda grupa przekazuje następnej swój arkusz zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Nauczyciel ustala moment przekazania arkuszy. Arkusze mają wrócić do swoich grup. Po zakończeniu pracy grupy dokonują oceny pomysłów. Każda grupa prezentuje zapisane pomysły z wykorzystaniem techniki gadająca ściana.

  2. Praca w parach – uczniowie tworzą ulotkę informacyjną z wykorzystaniem grafiki interaktywnej w e‑materiale. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:

  • Co to jest homeostaza?

  • Czy hydraty mają zastosowanie w medycynie, przykłady?

2. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania, które gromadzą w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łątwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Nauczyciel zleca uczniom do wykonania ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium bazowe możemy wykorzystać jako element metody projektu np. w celu przeprowadzenia akcji zwiększającej świadomość wiedzy z tego zakresu w rodzinach uczniów.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest homeostaza?

  • Czy hydraty mają zastosowanie w medycynie, przykłady?

  1. Arkusze papieru, mazaki, glutaki.

  2. Gra dydaktyczna - „Chemiczne domino”.

  3. Nauczyciel może przygotować:

  • ulotki leków stosowanych w gospodarstwach domowych (mogą być przyniesione przez uczniów lub wyszukane w zasobach internetowych).