Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anita Rozik

Przedmiot: Informatyka

Temat: Treści szkodliwe w internecie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) stosuje dobre praktyki w zakresie ochrony informacji wrażliwych (np. hasła, pin), danych i bezpieczeństwa systemu operacyjnego, objaśnia rolę szyfrowania informacji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz zagrożenia, jakie niesie za sobą korzystanie z sieci.

  • Zdefiniujesz pojęcie „treści szkodliwe w internecie”.

  • Wskażesz przykłady zagrożeń występujących w internecie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • metody aktywizujące.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie szukają informacji na temat statystyk przestępstw w sieci.

  2. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Treści szkodliwe w internecie”. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie pracują w grupach. Każda z nich przygotowuje krótką prezentację dot. treści szkodliwych w sieci i tego, jak się przed nimi chronić.

  2. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, czy uczniowie sami spotykają się z takimi treściami w sieci i jak na nie reagują.

Faza realizacyjna:

  1. Grupy prezentują przygotowane przez siebie materiały. Pozostała część klasy może zadawać pytania i uzupełniać wypowiedzi kolegów i koleżanek.

  2. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

  3. Nauczyciel pyta, co uczniowie sądzą na temat kampanii społecznych dotyczących zagrożeń w sieci. Prosi uczniów o wskazanie przykładów kampanii, z jakimi się spotkali. Wybrane lub chętne osoby wyjaśniają, jaka koncepcja mogła stać za plakatem, który został zaprezentowany w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie indywidualnie na podstawie zajęć uzupełnili mapę myśli zawartą w sekcji multimedialnej.

Praca domowa:

Przygotuj w zeszycie notatkę, w której rozważysz następujące kwestie: Czy według ciebie szkoła wspiera ofiary cyberprzemocy? Czy jest coś, co mogłaby robić lepiej?

Wskazówki metodyczne:

Mapa myśli może stanowić podsumowanie pracy w grupach.