Dla nauczyciela
Autor: Anita Rozik
Przedmiot: Informatyka
Temat: Treści szkodliwe w internecie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz zagrożenia, jakie niesie za sobą korzystanie z sieci.
Zdefiniujesz pojęcie „treści szkodliwe w internecie”.
Wskażesz przykłady zagrożeń występujących w internecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie szukają informacji na temat statystyk przestępstw w sieci.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Treści szkodliwe w internecie”. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie pracują w grupach. Każda z nich przygotowuje krótką prezentację dot. treści szkodliwych w sieci i tego, jak się przed nimi chronić.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, czy uczniowie sami spotykają się z takimi treściami w sieci i jak na nie reagują.
Faza realizacyjna:
Grupy prezentują przygotowane przez siebie materiały. Pozostała część klasy może zadawać pytania i uzupełniać wypowiedzi kolegów i koleżanek.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel pyta, co uczniowie sądzą na temat kampanii społecznych dotyczących zagrożeń w sieci. Prosi uczniów o wskazanie przykładów kampanii, z jakimi się spotkali. Wybrane lub chętne osoby wyjaśniają, jaka koncepcja mogła stać za plakatem, który został zaprezentowany w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie indywidualnie na podstawie zajęć uzupełnili mapę myśli zawartą w sekcji multimedialnej.
Praca domowa:
Przygotuj w zeszycie notatkę, w której rozważysz następujące kwestie: Czy według ciebie szkoła wspiera ofiary cyberprzemocy? Czy jest coś, co mogłaby robić lepiej?
Wskazówki metodyczne:
Mapa myśli może stanowić podsumowanie pracy w grupach.