Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Zmiana liczby ludności
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
8) charakteryzuje współczesne społeczeństwo i analizuje jego cechy (otwarte, postindustrialne, konsumpcyjne, masowe i informacyjne).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie populacji ludności;
omawia teorią ludnościową T.R. Malthusa oraz teorię przejścia demograficznego;
ocenia znaczenie spisu ludności w analizie zmiany liczby ludności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
quiz;
mapa myśli;
quasi debata „za i przeciw”.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów lekcji.
2. Uczniowie w parach definiują pojęcie „populacji ludności”. Następnie łączą się w czwórki i ósemki dalej pracujące nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Grupy zapoznają się z treścią lekcji. Następnie układają po 3 pytania do quizu dla innych grup. Wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
2. Uczniowie dzielą się na dwie grupy: zwolenników teorii ludnościowej T.R. Malthusa oraz zwolenników teorii przejścia demograficznego. Następnie grupy przedstawiają argumenty na poparcie swojej teorii. Na koniec wybrana osoba podsumowuje debatę, a nauczyciel daje czas na zastanowienie się i zmianę grupy, jeśli ktoś zmienił stanowisko.
3. Grupy przechodzą do rozmowy na temat czynników wpływających na zmianę liczby ludności. Zapisują je na tablicy w formie mapy myśli. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
4. Klasa zapoznaje się z multimedium. Następnie wszyscy krótko rozmawiają na temat roli spisów powszechnych w analizie zmiany liczby ludności. Na koniec wybrana osoba przedstawia wnioski z rozmowy.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie kończą zdanie: „Zmiana liczby ludności spowodowana jest …, ponieważ…”.
2. Chętni wypowiadają się na temat swojego zaangażowania w zajęcia. Wybranym osobom nauczyciel może wystawić ocenę.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
GUS, Przyrost naturalny na 1000 ludności wg miejsca zamieszkania w latach 2016–2019, bdl.stat.gov.pl.
Rafał Chabasiński, Przeludnienie planety najwyraźniej nam jednak nie grozi, bezprawnik.pl.
Polska się starzeje. Nadciąga wiekizm, zdrowie.dziennik.pl.
Narodowe Spisy Powszechne, stat.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie multimedium uczniowie mogą wykonać prezentację na temat spisów powszechnych ludności w XX i XXI w.