Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Struktura zasiewów w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia rośliny mające największe znaczenie w strukturze zasiewów w Polsce,
klasyfikuje rośliny uprawne w Polsce,
charakteryzuje strukturę oraz określa przestrzenne rozmieszczenie zasiewów wybranych roślin w Polsce,
ocenia związek między warunkami przyrodniczymi a rozmieszczeniem wybranych upraw w Polsce.
Strategie nauczania: odwrócona klasa
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), mapa Polski
Materiały pomocnicze
Bibliografia:
Bański J., Geografia rolnictwa Polski, PWE, Warszawa 2007.
Rudnicki R, Rolnictwo Polski. Studium statystyczno‑przestrzenne, Wyd. UMK, Toruń 2016.
Sola W., Szczęsny R., Geografia rolnictwa Polski, WSiP, Warszawa 1976.
Netografia (dostęp: 8.10.2019):
https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/temat
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi o przygotowanie informacji na temat przestrzennego rozmieszczenia najważniejszych upraw w Polsce. W tym celu zaleca zapoznanie się z niniejszym e‑materiałem, literaturą zamieszczoną powyżej oraz innymi źródłami informacji geograficznej. Podaje uczniom następujące zagadnienia do opracowania:
przestrzenne zróżnicowanie warunków przyrodniczych rozwoju rolnictwa w Polsce,
przestrzenne zróżnicowanie procentowego udziału zasiewów w powierzchni ogólnej gospodarstw rolnych w Polsce,
podział roślin uprawianych w Polsce,
struktura zasiewów w Polsce,
przestrzenne rozmieszczenie upraw najważniejszych roślin zbożowych, alimentacyjnych, przemysłowych i pastewnych w Polsce oraz ich związek z jakością rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
Ponadto dzieli on uczniów na trzy grupy. Pierwsza ma być odpowiedzialna za zboża, druga – za rośliny alimentacyjne, a trzecia – za rośliny przemysłowe. Każda z grup ma za zadanie przygotować krótką prezentację na temat przestrzennego rozmieszczenia tych upraw w Polsce. Nauczyciel zaleca, żeby na slajdach znalazły się jedynie elementy graficzne (wykresy, mapy, ryciny), natomiast mile widziane będą komentarze ustne członków poszczególnych grup. Podkreśla, że warto skorzystać z danych z BDL GUS, szczególnie z nowego spisu rolnego, który odbył się w 2020 r. (kolejne nowsze dane będą opublikowane w 2021 r.).
Faza wprowadzająca:
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat produkcji roślinnej.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna:
Pierwsza część lekcji stanowi dyskusję uczniów i nauczyciela na temat:
przestrzennego zróżnicowania warunków przyrodniczych rozwoju rolnictwa w Polsce,
przestrzennego zróżnicowania procentowego udziału zasiewów w powierzchni ogólnej gospodarstw rolnych w Polsce,
podziału roślin uprawianych w Polsce,
struktury zasiewów w Polsce.
W tym celu uczniowie dzielą się swoją wiedzą własną oraz informacjami przygotowanymi w domu. Nad prawidłowym merytorycznie przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel. Kieruje on także kolejnością zagadnień. W celu zobrazowania i utrwalenia tych wiadomości może on wyświetlać na tablicy odpowiednie fragmenty niniejszego e‑materiału.
W drugiej części lekcji każda z grup przedstawia swoje prezentacje multimedialne. W przypadku małych grup, wszyscy członkowie danego zespołu mogą występować wspólnie, natomiast w przypadku dużych grup – prezentuje jedna, wybrana osoba, a pozostali członkowie są odpowiedzialni za udzielanie odpowiedzi na ewentualne pytania od innych uczniów oraz nauczyciela. Czas na pytania następuje po każdej prezentacji. Nauczyciel omawia grupę roślin pastewnych. W tym celu może posłużyć się wyświetlonym na tablicy e‑materiałem.
W trzeciej części lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka wybranych z nich.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia prezentacje oraz pracę w grupach, a także przypomina cele zajęć.
Praca domowa:
Zadanie pracy domowej w postaci dokończenia ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learningu).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Nauczyciel może w trakcie lekcji wyświetlić multimedium bazowe (jak również cały e‑materiał) na tablicy interaktywnej jako uzupełnienie wiadomości. Może być on także zaprezentowany jedynie w fazie podsumowującej lekcji.