Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Junk Food – What to Avoid and What to Eat Instead? / Śmieciowe jedzenie – czego unikać i co jest w zamian
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, I.11, II.5, II.7, III.1, III.4, III.7, V.2, V.3, V.10, VII.4, VII.5, VII.8, XIII, XIV
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo pozwalające odróżnić zdrowe i niezdrowe potrawy.
Uczeń potrafi opisać wartości odżywcze junk food, a tym samym uzasadnić, dlaczego tego typu jedzenie jest niezdrowe.
Uczeń potrafi wskazać alternatywy dla niezdrowych dań.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat jedzenia.
Uczeń kształtuje świadomość wartości zdrowotnych różnych potraw.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z materiałem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Do you ever eat junk food? How often? What do you eat? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Not So Fast… Food i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst Not So Fast… Food. Pracując w parach, rozmawiają na temat z Exercise 3 (Przeczytaj):
Why is it so difficult not to eat junk food?
Which alternative snacks sound appealing to you and why?
Which fast food alternative would you like to try and why?
Would you be able to stop eating junk food for good? Why?/Why not?
Uczniowie uzupełniają tabelę w Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Odczytują kolejne zdania na forum klasy i literują wyrazy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
W ramach przygotowania do pracy z materiałem audio uczniowie porządkują maksymy w Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Następnie wszyscy rozmawiają na forum klasy o zapisanych maksymach. Parafrazują je własnymi słowami i odpowiadają na pytanie: Do you agree with the statements? Why? Why not?
Uczniowie słuchają wywiadu z lekarzem (Plik audio) i wykonują Exercise 2 (Plik audio). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Pracując w parach, uczniowie odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Plik audio):
Which information gave you some food for thought?
How often do you eat junk food?
Did the information from the interview change your view of junk food? Why?/Why not?
Po zakończeniu rozmów relacjonują na forum klasy opinie kolegi/koleżanki.
Uczniowie uzupełniają zdania w Exercise 3 (Plik audio), sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną. Tworzą własne zdania z wyrażeniami z ćwiczenia. Chętni odczytują zdania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 5 (Sprawdź się). Odczytują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Pracując w parach, uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Tworzą jednodniowe zdrowe menu będące alternatywą dla niezdrowej diety. Wykorzystują słownictwo z e‑materiału. Po zakończeniu pracy chętni prezentują swoje menu na forum klasy. Uzasadniają, dlaczego ich propozycje są zdrowe.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 4, 6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): After learning some facts about junk food you decided to quit eating it and switch to healthy alternatives instead. Write a letter to your friend in Great Britain and:
explain what facts about junk food prompted your decision;
describe the changes you have made to your diet;
suggest alternative snacks that your friend could eat;
encourage your friend to follow your example.
Your letter should include between 100 and 150 words.
Materiały pomocnicze: Materiał audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie streszczają zawartość wywiadu w pracy pisemnej o długości 100–150 wyrazów.