Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Wymiana jądrowo‑cytoplazmatyczna u eukariontów

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIII. Ekspresja informacji genetycznej. Uczeń:
1) porównuje genom komórki prokariotycznej i eukariotycznej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz budowę jądrowego kompleksu porowego.

  • Omówisz mechanizm transportu z cytoplazmy do jądra oraz w przeciwnym kierunku.

  • Wykażesz znaczenie wymiany jądrowo‑cytoplazmatycznej dla komórki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • rozmowa kierowana;

  • praca z modelem 3D;

  • praca z filmem;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru, flamastry.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
    – Dlaczego do prawidłowego funkcjonowania całej komórki, a co za tym idzie – całego organizmu potrzebny jest sprawnie działający system transportu z jądra do cytoplazmy i w odwrotnym kierunku?
    Wybrana osoba wszystkie odpowiedzi zapisuje na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Animacja”). Nauczyciel wyświetla animację i wspólnie z uczniami dokonuje jego analizy w kontekście wymiany jądrowo‑cytoplazmatycznej. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, opisali rolę porów jądrowych dla funkcjonowania całej komórki. Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.

  2. Uczniowie, pracując indywidualnie, tworzą mapy myśli dotyczące budowy jądrowego kompleksu porowego.

  3. Praca z drugim multimedium („Film”). Uczniowie zapoznają się z materiałem. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do polecenia nr 1 („Wyjaśnij, na czym polega selektywność porów jądrowych. W odpowiedzi zwróć uwagę na rodzaj transportowanych cząsteczek”) oraz polecenia nr 2 („Ustaw w poprawnej kolejności etapy syntezy i transportu białek mitochondrialnych i chloroplastowych. Podaj przykład takiego białka”). Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

  4. Uczniowie w grupach 4‑osobowych opracowują schemat porządkujący informacje na temat mechanizmu transportu z cytoplazmy do jądra oraz w przeciwnym kierunku. Wybrani uczniowie omawiają schemat swojej grupy na forum klasy

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o uzupełnienie odpowiedzi udzielonych we wstępnej fazie lekcji na temat znaczenia wymiany jądrowo cytoplazmatycznej dla komórki.

Praca domowa:

  1. Dla chętnych: Wyobraź sobie, że masz okazję przeprowadzić wywiad z naukowcem – specjalistą w dziedzinie, której dotyczy e‑materiał. Sformułuj pytania, które chciałbyś mu zadać.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Animacja” na lekcji „Budowa i funkcje jądra komórkowego”.