Autorka e‑materiału: Marta Mrozik

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: I Walk the Dog / Wyprowadzam psa

Grupa docelowa: klasa 3 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: 1.5, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.2, 5.2, 7, 8.1, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń, z pomocą obrazków, wymienia kilka obowiązków domowych, które wykonuje.

  2. Uczeń nazywa podstawowe czynności wykonywane w domu, takie jak nakrywanie stołu, zmywanie naczyń i inne.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające rozmowę na temat obowiązków domowych

  2. Uczeń kształtuje postawę współodpowiedzialności za porządek w domu.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (śpiewanie, zabawa z kartami obrazkowymi, ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją: nauczyciel przygotowuje karty z nazwami czynności domowych wymienionych w tekście Przeczytaj: walk the dog, water the plants, make the bed, wash the dishes, lay the table, feed the hamster, tidy your room - 3 komplety, a także jeden osobny oraz woreczek.

W ramach rozgrzewki językowej nauczyciel odtwarza nagrania znajdujące się w Exercise 1 (Przeczytaj), uczniowie powtarzają je na głos - raz głośno, raz cicho. Następnie nauczyciel wyświetla ilustracje zawarte w tym samym ćwiczeniu, jednak nie pokazując uczniom podpisów, które znajdują sie pod nimi. Pyta: What is it? Uczniowie nazywają widziany przedmiot.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odtwarza dwukrotnie nagranie dialogu (Przeczytaj), a uczniowie słuchają i podążają wzrokiem za tekstem na tablicy/ na urządzeniach mobilnych. Nauczyciel odtwarza nagranie ostatni raz, tym razem zatrzymując je przy nazwach danych obowiązków domowych. Uczniowie powtarzają je na głos.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na końcówkę czasownika -s (Zwróć uwagę!). Omawia, w której osobie dodajemy tę końcówkę, np. podczas opisywania, co robi dana osoba. Zwraca uwagę także na to, że mówiąc o sobie lub w liczbie mnogiej, końcówki tej nie dodajemy do czasownika.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każdej wręcza przygotowane wcześniej zestawy kart obrazkowych. Zadaniem każdej z grup jest przyporządkowanie przedstawionych czynności do danego bohatera dialogu, który je wykonuje. Po uporządkowaniu następuje prezentacja pracy. Każda grupa opisuje jednego bohatera - Mię, Sandrę lub Jack'a - decyduje o tym nauczyciel. Zadaniem uczniów jest przedstawienie postaci w 3 os. z wykorzystaniem informacji zawartych w tabeli Zwróć uwagę!, np. Mia makes the bed, tidies the room, feeds the dog and waters the plants.

  4. Uczniowie siadają w kole. Nauczyciel stawia na środku magiczną torbę z kartami z nazwami obowiązków domowych. Wskazani przez nauczyciela uczniowie podchodzą do torby, losują kartę, po czym demostrują gestami wylosowaną czynność. Zadaniem reszty grupy jest odgadnąć o jaką czynność chodzi. Zabawie można nadać charakter rywalizacyjny, poprzez podzielenie uczniów na drużyny. Wówczas przedstawiciele drużyn losują karty na przemian, a ich drużyna zyskuje punkt za każdą prawidłową odpowiedź.

  5. Nauczyciel wyświetla zdania z Exercise 2 (Przeczytaj) na tablicy. Odczytuje je, a zadaniem uczniów jest wskazać czy zdania są prawdziwe czy fałszywe. Jeśli są prawdziwe, uczniowie kierują kciuki w górę i mówią: Yes, it’s true. Jeśli są fałszywe, uczniowie kierują kciuki w dół i mówią: No, it’s false. Nauczyciel nanosi odpowiedzi uczniów na tablicę.

  6. Uczniowie w parach porządkują wyrażenia w Exercise 3 (Przeczytaj) na urządzeniach mobilnych. Następnie ochotnik, któremu pozostali dyktują odpowiedzi, nanosi je na tablicę.

  7. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Plik audio). Zamazuje czasowniki i pyta po kolei: What do you do with the table/the dishes/the plants? Gdy uczniowie odpowiedzą na wszystkie pytania, odsłania czasowniki i prosi kolejnych ochotników, by połączyli części wyrażeń na tablicy.

  8. Nauczyciel odtwarza piosenkę (Piosenka). Podczas pierwszego odtworzenia uczniowie słuchają. Następnie, uczniowie stają obok ławek i podczas kolejnego słuchania naśladują za nauczycielem gesty czynności wymienianych w rymowance. Nauczyciel odtwarza nagranie po raz trzeci, a dzieci dołączają się do rymowania i wykonują gesty.

  9. Uczniowie w parach przeciągają czynności na obrazki w Exercise 2 (Plik audio) na urządzeniach mobilnych. Następnie ochotnik nanosi prawidłowe odpowiedzi na tablicę.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

1.Nauczyciel odtwarza odgłosy czynności codziennych z Exercise 3 (Plik audio). Uczniowie stoją obok ławek i pokazują czynność, której odgłos usłyszeli. Ochotnicy podchodzą do tablicy i zaznaczają prawidłowe odpowiedzi.

2.Uczniowie siadają w kole. Nauczyciel prosi pierwszego ucznia, żeby wymienił jakąś czynność, którą wykonuje w domu: What chores do you do, Filipie? Gdy uczeń odpowie, np.: I walk the dog, nauczyciel formułuje zdanie w 3 os. liczby pojedynczej Filip walks the dog. Po czym prosi kolejne osoby by opisywały swoje obowiązki, a zadaniem osoby po ich prawej stronie jest przekształcić zdanie z pierwszej osoby na trzecią.

  1. Na zakończenie zajęć uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się).

Uczniowie w parach decydują, który obrazek odnosi sie do zdań z poszczególnych przykładów.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 2–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze:

Miękka piłeczka, karty z nazwami czynności domowych: walk the dog, water the plants, make the bed, wash the dishes, lay the table, feed the hamster, tidy your room - 3 komplety, a także jeden osobny oraz woreczek.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie uczą się piosenki na pamięć, a na kolejnej lekcji recytują i przedstawiają czynności z podziałem na dziewczynki (recytujące partię o mamie albo tacie) i chłopców (recytujących zwrotkę o tacie albo mamie). Nauczyciel może utrwalić występ nagrywając klasowe video.