Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Money Makes the World Go Round / Świat kręci się wokół pieniędzy

Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, III.4, III.5, V.1, V.3

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z pieniędzmi.

  2. Uczeń potrafi użyć idiomów związanych z pieniędzmi.

  3. Uczeń potrafi wyrazić poglądy na temat pieniędzy za pomocą wyrażeń idiomatycznych.

  4. Uczeń potrafi zdefiniować, kim jest penny pincher.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja wyrażenia idiomatyczne związane z pieniędzmi, a tym samym kształtuje świadomość użyteczności konwersacyjnej zwrotów nieoczywistych.

  2. Uczeń kształtuje własny stosunek do roli pieniądza we współczesnym świecie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. mapa pojęć

  2. gra edukacyjna

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz money na zasadzie mapy pojęć i prosi uczniów, żeby podali wszystkie znane sobie czasowniki (What can you do with money? – save/earn/spend etc.) i rzeczowniki (What things – objects/places – connected with money do you know? – bank/credit card etc.). Zaznacza trzecią kategorię idioms i wpisuje w nią money talks oraz pyta uczniów, co dosłownie oznacza to wyrażenie. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę wszystkie pomysły. Pomaga uczniom w przypomnieniu sobie znanego już słownictwa.

  2. Uczniowie na urządzeniach mobilnych układają wyrazy w Exercise 1 (Przeczytaj). Następnie, literują je ochotnikowi, który nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst What Makes the World Go Round? i odpowiadają na tytułowe pytanie. Tłumaczą na forum klasy, jak rozumieją wyrażenie money makes the world go round i odpowiadają na pytania nauczyciela: Do you agree that money makes the world go round? Why? Why not?

  2. Uczniowie samodzielnie łączą idiomy z definicjami w Exercise 2 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj) i odczytują zdania na forum klasy. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie, pracując w grupach trzy-, czteroosobowych, zapisują argumenty za i przeciw twierdzeniu money makes the world go round, a następnie prezentują je na forum klasy.

  5. Uczniowie układają na urządzeniach mobilnych puzzle z Exercise 1 (Gra edukacyjna). Następnie, na forum klasy dyskutują i odpowiadają na pytanie z ćwiczenia: What does the phrase represented in the picture mean?

  6. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie drużyny. Odtwarza kolejne pytania z gry edukacyjnej na tablicy, a reprezentanci drużyn na nie odpowiadają.

  7. Uczniowie wykonują na urządzeniach mobilnych Exercise 23 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, nanosząc je na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie na forum klasy uzupełniają idiomy Exercise 4 (Gra edukacyjna). Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Następnie w parach wymyślają własne sytuacje, w których można użyć danego idiomu. Omawiają pomysły na forum klasy.

  9. Uczniowie rozmawiają w parach na temat tego, z którym wyrażeniem idiomatycznym najbardziej się zgadzają. Następnie relacjonują na forum klasy opinię kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozmawiają w parach na temat tego, z którym wyrażeniem idiomatycznym najbardziej się zgadzają. Następnie relacjonują na forum klasy opinię kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Some time ago you watched an interview with a billionaire who says that money makes the world go round. In your blog entry:

  • agree or disagree with the billionaire’s opinion;

  • write your opinion on money;

  • express what is more important than money.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W fazie podsumowującej uczniowie w grupach lub parach tworzą z pomocą przyborów plastycznych własne domino z idiomami z gry edukacyjnej, jednak zamiast części polskiej wymyślają ilustrację dla idiomu, która pozwoli lepiej go zapamiętać. Przekazują grę innej parze/grupie do wypróbowania.