Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Rola robotyki w przemyśle
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest robot przemysłowy.
Scharakteryzujesz typy oraz rodzaje robotów przemysłowych.
Przeanalizujesz skutki zastosowania robotyki w przemyśle, a także poznasz zalety tego rozwiązania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Rola robotyki w przemyśle”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”, jeśli nauczyciel - na podstawie raportu na platformie - uważa, że przygotowanie uczniów jest wystarczające, może pominąć tę czynność.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Uczniowie analizują galerię przedstawiającą elementy budowy robota przemysłowego, a następnie indywidualnie wykonują ćwiczenie: „Jaki rodzaj robota przemysłowego został przedstawiony na powyższej grafice? Podaj cechę wyróżniającą go spośród innych maszyn, omówionych w bloku tekstowym oraz przykład prac, w których znajduje on swoje zastosowanie.”
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑5, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną osobą.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jak robotyzacja i automatyzacja produkcji wpływa nie tylko na rynek, ale i strukturę zatrudnienia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Przygotuj notatkę na temat tego, jakie inne procesy mogą być wykonywane przez roboty. Uzasadnij swoje zdanie.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.