Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Analizujemy zmiany energii wewnętrznej w przemianach fazowych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r,
|
Cele operacyjne: | Uczeń
|
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach; praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jak definiujemy przemianę fazową”, „Jak definiujemy ciepło przemiany fazowej”, „Ciepło parowania”, „Definicja energii wewnętrznej” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcie energii wewnętrznej, akcentując, że w jej skład wchodzi energia kinetyczna i potencjalna cząsteczek układu. Uczniowie w grupach ustalają na przykładzie pola grawitacyjnego, jak zmienia się energia potencjalna wraz ze zmianą odległości w polu sił przyciągających. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie wykonują zadania 3 – 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń 1 i 2 oraz nieobowiązkowo 7. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem powiązanych z nim poleceń oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |