Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Wielokierunkowe oddziaływania hormonalne
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega wielokierunkowość działania hormonów.
Wykażesz rolę receptorów komórek docelowych w wielokierunkowym działaniu hormonów.
Na dowolnie wybranym przykładzie omówisz, na czym polega wielokierunkowe działanie hormonów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
gwiazda pytań;
analiza tekstu źródłowego;
analiza grafiki interaktywnej;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
pięć arkuszy papieru A3 z gwiazdą pytań (zob. materiały pomocnicze);
flamastry;
rozsypanka (zob. materiały pomocnicze).
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytania:
Co to są hormony i jaką rolę pełnią w organizmie?
Gdzie powstają hormony?
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wstępem do e‑materiału, a następnie pyta:
Jaki hormon powoduje, że ambystoma meksykańska nie przechodzi przeobrażenia?
Przez jaki gruczoł wytwarzany jest ten hormon?
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli klasę na sześć grup:
grupy I i II – testosteron;
grupy III i IV – estrogeny;
grupy V i VI – tyroksyna.
Wszystkie otrzymują arkusz papieru A3 z gwiazdą. Zadaniem uczniów jest zapisanie na ramionach gwiazdy pięciu pytań dotyczących działania jednego z przydzielonych rodzajów hormonów (materiał zamieszczony w materiałach pomocniczych zawiera przykładowe pytania).
Grupy czytają swoje pytania. W przypadku gdy pytania się powtarzają, uczniowie wymieniają je na inne.
Grupy – po napisaniu pytań – przekazują gwiazdę innej grupie zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest pisemne udzielenie odpowiedzi.
Po wykonaniu zadania grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje lub koryguje błędy.
Uczniowie analizują grafikę interaktywną, a następnie – pracując w parach – wykonują polecenia od 1 do 3.
Wskazane pary odczytują swoje odpowiedzi na forum klasy, nauczyciel ocenia ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne od 5 do 8, po czym następuje ich wspólne omówienie.
Uczniowie w parach układają rozsypankę (zob. materiały pomocnicze).
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 4.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana także na lekcji dotyczącej funkcji hormonów człowieka.