Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Wielokierunkowe oddziaływania hormonalne

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
5) Regulacja hormonalna. Uczeń:
b) wyjaśnia, w jaki sposób hormony steroidowe i niesteroidowe (pochodne aminokwasów i peptydowe) regulują czynności komórek docelowych,
c) podaje lokalizacje gruczołów dokrewnych człowieka i wymienia hormony przez nie produkowane,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, na czym polega wielokierunkowość działania hormonów.

  • Wykażesz rolę receptorów komórek docelowych w wielokierunkowym działaniu hormonów.

  • Na dowolnie wybranym przykładzie omówisz, na czym polega wielokierunkowe działanie hormonów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • gwiazda pytań;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • pięć arkuszy papieru A3 z gwiazdą pytań (zob. materiały pomocnicze);

  • flamastry;

  • rozsypanka (zob. materiały pomocnicze).

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania:

    • Co to są hormony i jaką rolę pełnią w organizmie?

    • Gdzie powstają hormony?

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wstępem do e‑materiału, a następnie pyta:

    • Jaki hormon powoduje, że ambystoma meksykańska nie przechodzi przeobrażenia?

    • Przez jaki gruczoł wytwarzany jest ten hormon?

  3. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na sześć grup:

    • grupy I i II – testosteron;

    • grupy III i IV – estrogeny;

    • grupy V i VI – tyroksyna.

    Wszystkie otrzymują arkusz papieru A3 z gwiazdą. Zadaniem uczniów jest zapisanie na ramionach gwiazdy pięciu pytań dotyczących działania jednego z przydzielonych rodzajów hormonów (materiał zamieszczony w materiałach pomocniczych zawiera przykładowe pytania).

  3. Grupy czytają swoje pytania. W przypadku gdy pytania się powtarzają, uczniowie wymieniają je na inne.

  4. Grupy – po napisaniu pytań – przekazują gwiazdę innej grupie zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest pisemne udzielenie odpowiedzi.

  5. Po wykonaniu zadania grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje lub koryguje błędy.

  6. Uczniowie analizują grafikę interaktywną, a następnie – pracując w parach – wykonują polecenia od 1 do 3.

  7. Wskazane pary odczytują swoje odpowiedzi na forum klasy, nauczyciel ocenia ich poprawność.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne od 5 do 8, po czym następuje ich wspólne omówienie.

  2. Uczniowie w parach układają rozsypankę (zob. materiały pomocnicze).

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 4.

Materiały pomocnicze:

R7ZYwB8LmvQIm

Pobierz załącznik

Zał. 1. Gwiazda pytań.
Plik PDF o rozmiarze 88.79 KB w języku polskim
R171lrl4RVKoW

Pobierz załącznik

Zał. 2. Rozsypanka.
Plik PDF o rozmiarze 82.21 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana także na lekcji dotyczącej funkcji hormonów człowieka.