Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kolor w filmie cz. 1
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz podstawy teorii koloru.
Wyjaśnisz mechanizm powstawania koloru.
Ocenisz znaczenie precyzyjnego rozróżniania poszczególnych barw, ich odcieni, a także kontrastów zachodzących między nimi.
Przedstawisz możliwości, jakie stwarza umiejętne operowanie kolorem w filmie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
gra dydaktyczna;
z użyciem komputera;
pokaz;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Kolor w filmie”. Uczniowie zapoznają się z treściami w obszarze całego tematu: sekcja „Przeczytaj”, „Audiobook”, „Film edukacyjny II”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta treść wprowadzenia. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki, na których wypisują nowo poznane hasła, pytania dotyczące obszaru lekcji, np. pytanie quizowe itp. Nauczyciel zbiera kartki, wypisuje na tablicy hasła i zadaje pytania. Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi. Nauczyciel dopowiada i zadaje własne zagadnienia. Uczniowie przyznają sobie punkty.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dobierają się w pary i wyświetlają sekcję „Film edukacyjny II”. Następnie wykonują polecenie 1 i 2. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów. Chętni lub wybrani uczniowie przedstawiają zastosowane parametry. Nauczyciel analizuje i komentuje pracę uczniów.
Uczniowie indywidualnie wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie dokonują analizy kryteriów sukcesu.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności oraz dokonuje porównania wiedzy nabytej przed lekcją i po niej.
Praca domowa:
Dla utrwalenia wiedzy z lekcji uczniowie wykonują polecenia 3 i 4 w sekcji „Film edukacyjny”.
Materiały pomocnicze:
Blain Brown, Światło w filmie, Warszawa 2009.
Blain Brown, Cinematography sztuka operatorska, Warszawa 2020.
David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.
Block Bruce A., Opowiadanie obrazem: tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Audiobook” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Kolor w filmie cz. 1”.