Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Kolor w filmie cz. 1

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Omówisz podstawy teorii koloru.

  • Wyjaśnisz mechanizm powstawania koloru.

  • Ocenisz znaczenie precyzyjnego rozróżniania poszczególnych barw, ich odcieni, a także kontrastów zachodzących między nimi.

  • Przedstawisz możliwości, jakie stwarza umiejętne operowanie kolorem w filmie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • gra dydaktyczna;

  • z użyciem komputera;

  • pokaz;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Kolor w filmie”. Uczniowie zapoznają się z treściami w obszarze całego tematu: sekcja „Przeczytaj”, „Audiobook”, „Film edukacyjny II”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta treść wprowadzenia. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki, na których wypisują nowo poznane hasła, pytania dotyczące obszaru lekcji, np. pytanie quizowe itp. Nauczyciel zbiera kartki, wypisuje na tablicy hasła i zadaje pytania. Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi. Nauczyciel dopowiada i zadaje własne zagadnienia. Uczniowie przyznają sobie punkty.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i wyświetlają sekcję „Film edukacyjny II”. Następnie wykonują polecenie 1 i 2. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów. Chętni lub wybrani uczniowie przedstawiają zastosowane parametry. Nauczyciel analizuje i komentuje pracę uczniów.

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie dokonują analizy kryteriów sukcesu.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności oraz dokonuje porównania wiedzy nabytej przed lekcją i po niej.

Praca domowa:

  1. Dla utrwalenia wiedzy z lekcji uczniowie wykonują polecenia 3 i 4 w sekcji „Film edukacyjny”.

Materiały pomocnicze:

  1. Blain Brown, Światło w filmie, Warszawa 2009.

  2. Blain Brown, Cinematography sztuka operatorska, Warszawa 2020.

  3. David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.

  4. Block Bruce A., Opowiadanie obrazem: tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium w sekcji „Audiobook” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Kolor w filmie cz. 1”.