Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.2.3
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Was darf man in der Stadt machen? / Co można robić w mieście?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat miejsca zamieszkania (dom i jego okolica).
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy budynków i miejsc w mieście;
poda przykłady słynnych miejsc w Kolonii i Berlinie;
opisze wybrane miejsca w mieście.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, czego będzie się uczył w domu poprzez wybór pracy domowej.
Strategie uczenia się:
czytanie tekstu dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów,
centralizowanie procesu uczenia się - utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi,
współpraca z innymi osobami - koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody/techniki nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym;
praktyczna – tworzenie wypowiedzi na zadany temat;
aktywizująca – gry dydaktyczne, opowiadanie, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – techniki: multimedialne z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje (np. w formacie PowerPoint) zdjęcia z Kolonii i pyta uczniów, czy wiedzą, jakie miasto przedstawione jest na fotografiach. Następnie uczniowie podają znane im słowa opisujące przedstawione na zdjęciach miejsca, które nauczyciel zapisuje na tablicy. Nauczyciel może też podać niektóre wyrazy: Dom, Brücke, Bahnhof.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Każda grupa otrzymuje tekst Ein Besuch in Köln w formie pociętych pasków. Każdy z opisów odnosi się do innego zdjęcia. Zadanie uczniów polega na dopasowaniu tekstu do odpowiedniego zdjęcia. Nadal pracując w grupach, uczniowie wykonują Übungen 1‑2 w części Przeczytaj. Rozwiązania są porównywane i omawiane na forum.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na różne użycia czasownika dürfen we fragmencie tekstu: Das ist eine Brücke. Die Brücke heißt die Hohenzollernbrücke. Hier darf man nicht gehen, hier dürfen nur Züge fahren. Uczniowie odkrywają znaczenie i zasady użycia czasownika dürfen w czasie teraźniejszym, a następnie wykonują Übung 3 w części Przeczytaj oraz Aufgabe 6 z części Sprawdź się.
Przed przystąpieniem do pracy z mapą interaktywną nauczyciel prezentuje zdjęcia znanych miejsc w Berlinie oraz ich nazwy i poleca uczniom przyporządkowanie ich do zdjęć. Następnie uczniowie czytają teksty i porównują ze swoimi rozwiązaniami. Po wykonaniu ćwiczeń utrwalających do Mapy interaktywnej i zadań z części Sprawdź się, uczniowie opisują zdjęcie z Aufgabe 7.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel przeprowadza quiz na temat znanych miejsc w Kolonii i Berlinie. Korzystając z aplikacji kahoot, prezentuje 10 zdjęć znanych uczniom z lekcji. Zadanie uczniów polega na odgadnięciu, jak się te miejsca nazywają.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące lekcję: Co was dzisiaj zaskoczyło?
Praca domowa:
W ramach utrwalenia słownictwa z lekcji uczeń wykonuje Aufgabe 1‑5 oraz Aufgabe 8 - opisuje wybrane miejsca lub budynki w swoim mieście. Aufgabe 8 może być realizowane w grupach jako miniprojekt. Jego efektem byłby plakat lub prezentacja PowerPoint.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o znalezienie w Internecie ciekawostek i informacji o Berlinie oraz Kolonii;
w trakcie lekcji: przed rozpoczęciem czytania tekstu, uczniowie zostają podzieleni na grupy trzyosobowe po wcześniejszym ustawieniu się od najmłodszego do najstarszego ucznia; zadaniem uczniów jest ułożenie fragmentów tekstu wcześniej pociętego przez nauczyciela na kawałki w odpowiedniej kolejności i porównanie swojej pracy z zamieszczonym oryginałem tekstu; można również zasugerować uczniom opowiedzenie sobie treści tekstu w języku polskim;
po lekcji: uczniowie mogą przygotować kolaż o jednym z wybranych miast Niemiec; nauczyciel sugeruje wykorzystanie słowniczka oraz pracę nad poprawną wymową i intonacją.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0