Numer e‑materiału: 2.5.2.3

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Was darf man in der Stadt machen? / Co można robić w mieście?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat miejsca zamieszkania (dom i jego okolica).

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy budynków i miejsc w mieście;

  • poda przykłady słynnych miejsc w Kolonii i Berlinie;

  • opisze wybrane miejsca w mieście.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • sam decyduje, czego będzie się uczył w domu poprzez wybór pracy domowej.

Strategie uczenia się:

  • czytanie tekstu dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów,

  • centralizowanie procesu uczenia się - utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi,

  • współpraca z innymi osobami - koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym;

  • praktyczna – tworzenie wypowiedzi na zadany temat;

  • aktywizująca – gry dydaktyczne, opowiadanie, burza mózgów;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – techniki: multimedialne z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prezentuje (np. w formacie PowerPoint) zdjęcia z Kolonii i pyta uczniów, czy wiedzą, jakie miasto przedstawione jest na fotografiach. Następnie uczniowie podają znane im słowa opisujące przedstawione na zdjęciach miejsca, które nauczyciel zapisuje na tablicy. Nauczyciel może też podać niektóre wyrazy: Dom, Brücke, Bahnhof.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Każda grupa otrzymuje tekst Ein Besuch in Köln w formie pociętych pasków. Każdy z opisów odnosi się do innego zdjęcia. Zadanie uczniów polega na dopasowaniu tekstu do odpowiedniego zdjęcia. Nadal pracując w grupach, uczniowie wykonują Übungen 1‑2 w części Przeczytaj. Rozwiązania są porównywane i omawiane na forum.

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na różne użycia czasownika dürfen we fragmencie tekstu: Das ist eine Brücke. Die Brücke heißt die Hohenzollernbrücke. Hier darf man nicht gehen, hier dürfen nur Züge fahren. Uczniowie odkrywają znaczenie i zasady użycia czasownika dürfen w czasie teraźniejszym, a następnie wykonują Übung 3 w części Przeczytaj oraz Aufgabe 6 z części Sprawdź się.

  • Przed przystąpieniem do pracy z mapą interaktywną nauczyciel prezentuje zdjęcia znanych miejsc w Berlinie oraz ich nazwy i poleca uczniom przyporządkowanie ich do zdjęć. Następnie uczniowie czytają teksty i porównują ze swoimi rozwiązaniami. Po wykonaniu ćwiczeń utrwalających do Mapy interaktywnej i zadań z części Sprawdź się, uczniowie opisują zdjęcie z Aufgabe 7.

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel przeprowadza quiz na temat znanych miejsc w Kolonii i Berlinie. Korzystając z aplikacji kahoot, prezentuje 10 zdjęć znanych uczniom z lekcji. Zadanie uczniów polega na odgadnięciu, jak się te miejsca nazywają.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące lekcję: Co was dzisiaj zaskoczyło?

Praca domowa:

  • W ramach utrwalenia słownictwa z lekcji uczeń wykonuje Aufgabe 1‑5 oraz Aufgabe 8 - opisuje wybrane miejsca lub budynki w swoim mieście. Aufgabe 8 może być realizowane w grupach jako miniprojekt. Jego efektem byłby plakat lub prezentacja PowerPoint.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:

  • przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o znalezienie w Internecie ciekawostek i informacji o Berlinie oraz Kolonii;

  • w trakcie lekcji: przed rozpoczęciem czytania tekstu, uczniowie zostają podzieleni na grupy trzyosobowe po wcześniejszym ustawieniu się od najmłodszego do najstarszego ucznia; zadaniem uczniów jest ułożenie fragmentów tekstu wcześniej pociętego przez nauczyciela na kawałki w odpowiedniej kolejności i porównanie swojej pracy z zamieszczonym oryginałem tekstu; można również zasugerować uczniom opowiedzenie sobie treści tekstu w języku polskim;

  • po lekcji: uczniowie mogą przygotować kolaż o jednym z wybranych miast Niemiec; nauczyciel sugeruje wykorzystanie słowniczka oraz pracę nad poprawną wymową i intonacją.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec