Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Diagnoza stanu kultury końca XX wieku. Interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza Wygaśnięcie Absolutu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
dokona interpretacji wiersza Wygaśnięcie Absolutu Tadeusza Różewicza;
przeanalizuje pogląd Różewicza na temat stanu kultury końca XX wieku;
sformułuje argumenty odnoszące się do poglądu poety na temat kultury schyłku XX stulecia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
mapa myśli;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli, której główne hasło brzmi: stan kultury końca XX w. Wybrana osoba lub ochotnik przedstawia wynik swojej pracy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie chętna osoba przedstawia swoje refleksje związane z odczytanym wierszem.
Praca z multimedium. Nauczyciel głośno odtwarza audiobook. Uczniowie indywidualnie w trakcie słuchania opracowują w formie mapy myśli konspekt pracy pisemnej, w którym odniosą się do pierwszych trzech kroków audiobooka
Uczniowie w parach wykonują polecenia:
- Wskaż, co można uznać za dominantę kompozycyjną wiersza Wygaśnięcie Absolutu.
- Określ, kim jest osoba mówiąca w wierszu.Uczniowie po odsłuchaniu drugiej części audiobooka uzupełniają mapę myśli o kolejne kroki związane z konspektem pracy pisemnej.
Ćwiczenia z sekcji multimedialnej uczniowie mogą wykonać w formie dyskusji moderowanej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel jako podsumowanie czyta fragment artykułu https://culture.pl/pl/artykul/sztuka‑nic‑w-labiryncie‑poezja‑tadeusza‑rozewicza:
Różewicz pokazuje jaką cenę płacimy za rozstanie się z absolutem i jest to, jak przystało na filozofię poety, cena utraty pewnej formy, pewnych poetyk, pewnych myśli i uczuć wyrażanych przez poetów. W tomie „Płaskorzeźba” znajduje się wiersz bez tytułu, inc. „Wygaśnięcie Absolutu niszczy...”. [...]
W końcu my, czytelnicy tego tak nie odczuwamy. Może to samo spotyka sieci naszego myślenia. Chociaż przecież i my napotykamy takie wiersze. Ale może one już nie są wierszami. Poezja Różewicza wskazuje na rozpad rzeczywistości. Sama tym rozpadem nie jest.
Praca domowa:
Zredaguj wypowiedź argumentacyjną na co najmniej 400 słów: Diagnoza stanu kultury końca XX wieku. Dokonaj interpretacji wiersza Tadeusza Różewicza Wygaśnięcie Absolutu.
Materiały pomocnicze:
https://muzeumpanatadeusza.ossolineum.pl/brzozowski‑i-rozewicz‑czy‑swiat‑jest‑jeden‑i-co‑z-tego‑wynika/
J. Adamowska, Tadeusz Brzozowski – piewca okaleczonego absolutu, [w:] tejże, Sens kobaltu. Zbigniewa Herberta i Tadeusza Różewicza spotkania z malarzami, Kraków, 2018.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.