Autorka e‑materiału: Luiza Kubalska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The World of Work / Świat pracy

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Poziom nauczania: podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, II.5, III.1, IV.6, V.1, V.10

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z pracą zawodową.

  2. Uczeń potrafi podać wskazówki związane z poszukiwaniem pracy.

  3. Uczeń potrafi opisać, jak przebiega rozmowa o pracę.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija świadomość własnych preferencji zawodów.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat procesu rekrutacji do pracy.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (plik audio, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What is your dream job? Why would you like to have this job? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przeglądają tekst (Przeczytaj) i wybierają dla niego tytuł w Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie dokładnie czytają tekst i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 34 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy i (w przypadku Exercise 3) uzasadniają cytatami z tekstu. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

  3. W ramach przygotowania do pracy z nagraniem uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  4. Uczniowie słuchają nagrania i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Podają je na forum klasy i uzasadniają cytatami z tekstu.

  5. Uczniowie uzupełniają dialog w Exercise 3 (Plik audio). Chętni odczytują dialog na forum klasy, a nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 4 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie, pracując w parach i wzorując się na nagraniu (Plik audio), inscenizują rozmowę pomiędzy pracodawcą i pracownikiem. Odgrywają scenkę dwa razy, zamieniając się rolami. Dialog poprzedzają stworzeniem notatek i sformułowaniem pytań.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Sprawdź się). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie pracują w parach i wykonują pracę pisemną według polecenia z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a short blog entry with advice for someone who is looking for a job, similar to the one in this e‑material. Your entry should be 100–150 words long and include the following:

  • why you are writing this post.

  • where to look for jobs;

  • how to research companies;

  • why a good CV matters.

Chętni prezentują prace na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–3, 5–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 7 (Sprawdź się): Write an email to your foreign friend explaining your new job. Your email should be 100–150 words long and include the following:

  • when you found the job;

  • why you decided to change your job;

  • how is your new job compared to the previous one;

  • why your friend should also consider changing their job.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą pięciohasłową krzyżówkę ze słownictwem z nagrania dotyczącym pracy. Dla każdego hasła piszą definicje. Na kolejnej lekcji w parach wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.