Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Wojna domowa w Chinach w latach 1927‑1949
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przyczyny wojny domowej w Chinach.
analizuje wydarzenia decydujące dla jej przebiegu.
ocenia skutki chińskiej wojny domowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wojna domowa w Chinach w latach 1927‑1949”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film edukacyjny” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć. Wspólnie ustalają kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
Nauczyciel poleca, by uczniowie przygotowali - każdy indywidualnie - mapę myśli związaną z tematem. Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie nr 2 - „Wyjaśnij, jakie znaczenie dla losów przyszłych komunistycznych Chin miała inwazja japońska”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel czyta polecenie 3: „Wytłumacz, czym był tzw. Wielki (Długi) Marsz” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film + Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania na czas, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Nauczyciel na platformie śledzi postępy uczestników zajęć. Osoba, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji „Wojna domowa w Chinach w latach 1927‑1949” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zapoznaj się z filmem w sekcji Film + Sprawdź się. Wykonaj polecenie nr 3 „Wyjaśnij przyczyny klęski armii Kuomintangu”.
Materiały pomocnicze:
Davin D., Mao Zedong, tłum. E. Spirydowicz, Warszawa 2000.
Dikötter F., Rewolucja kulturalna. Historia narodu 1962‑1976, tłum. B. Gadomska, Wołowiec 2018.
Dikötter F., Tragedia wyzwolenia. Historia rewolucji chińskiej 1945‑1957, tłum. B. Gadomska, Warszawa 2016.
Dikötter F., Wielki głód. Tragiczne skutki polityki Mao 1958‑1962, tłum. B. Gadomska, Wołowiec 2013.
Færøvik T., Mao. Cesarstwo cierpienia, tłum. E. Partyga, Warszawa 2018.
Patek A., Zblewski Z., Polska i świat w latach 1918‑1993, Kraków 1998.
Polit J., Chiny, Warszawa 2004.
Tyszkiewicz J., Czapiewski E., Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2012.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Film edukacyjny” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.