Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Rozszczepienie jąder
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum; zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
4) oblicza zmianę masy promieniotwórczego nuklidu w określonym czasie, znając jego okres półtrwania; pisze równania naturalnych przemian promieniotwórczych (alfa, beta¯) oraz sztucznych reakcji jądrowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni typy reakcji jądrowych i przyporządkuje jedną reakcję do odpowiedniego typu reakcji;
porówna kontrolowane i niekontrolowane reakcje rozszczepiania jąder;
proponuje produkty rozszczepiania jądra atomowego.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego;
pogadanka;
metoda SWOT;
technika gadająca ściana;
quiz;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Jak myślisz, co trzeba zrobić aby rozszczepić jądro? Czy możemy przewidzieć produkty rozszczepiania danego jądra?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia jądro atomowe.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy zadaniowe:
I grupa – proste reakcje jądrowe;
II grupa – kruszenie jąder;
III grupa – rozszczepienie jąder;
IV grupa – reakcje termojądrowe.
Uczniowie analizują materiał w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiał. Następnie trwa pogadanka w kontekście definiowania poszczególnych typów reakcji jądrowych, a chętni lub wskazani uczniowie zapisują przykłady poszczególnych typów na tablicy wyjaśniając istotę poszczególnych reakcji, po czym wszyscy uczniowie zapisują przykłady w zeszytach przedmiotowych. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel odwołuje uczniów do gry dydaktycznej w e‑materiale – praca w parach.
Uczniowie analizują materiał dotyczący kontrolowanej i niekontrolowanej reakcji jądrowej w dostępnych źródłach, w tym e‑materiale z pomocą nauczyciela, po czym trwa pogadanka wyjaśniająca różnicę między kontrolowaną i niekontrolowaną reakcją jądrową. Uczniowie próbują przypisać zastosowanie powyższych reakcji w przemyśle.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy zadaniowe, rozdaje uczniom arkusze papieru i mazaki. Uczniowie pracują metodą SWOT:
I grupa – reakcje kontrolowane;
II grupa – reakcje niekontrolowane. Po zakończonej pracy liderzy grup omawiają wytwory pracy grup z wykorzystaniem techniki gadająca ściana, przedstawiając mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia reakcji kontrolowanych i reakcji niekontrolowanych.
Nauczyciel, prosi uczniów o podzielenie się na pięć drużyn. Wyjaśnia zasady quizu: każda drużyna wybiera lidera. Nauczyciel zadaje pytanie, drużyny naradzają się, po ustaleniu odpowiedzi lider drużyny zgłasza się do udzielenia odpowiedzi, w przypadku udzielenia błędnej odpowiedzi, pytanie przechodzi na kolejną grupę uczniów. Uczniowie po udzieleniu poprawnej odpowiedzi zapisują na kartce punkty, pod koniec quizu, uczniowie podliczają punkty – grupa która uzyskała najwięcej punktów wygrywa.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Jakie są typy reakcji jądrowych?
Co to jest masa krytyczna, a co to jest masa nadkrytyczna?
Gdzie zachodzi kontrolowane rozszczepienie atomów, a gdzie niekontrolowane?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie indywidualnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia w zakładce „Sprawdź się” w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra edukacyjna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć.
Materiały pomocnicze:
Quiz:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie są typy reakcji jądrowych?
Co to jest masa krytyczna, a co to jest masa nadkrytyczna?
Gdzie zachodzi kontrolowane rozszczepienie atomów, a gdzie niekontrolowane?
Arkusze papieru, mazaki, glutaki.