Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Rozszczepienie jąder

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum; zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:

4) oblicza zmianę masy promieniotwórczego nuklidu w określonym czasie, znając jego okres półtrwania; pisze równania naturalnych przemian promieniotwórczych (alfa, beta¯) oraz sztucznych reakcji jądrowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni typy reakcji jądrowych i przyporządkuje jedną reakcję do odpowiedniego typu reakcji;

  • porówna kontrolowane i niekontrolowane reakcje rozszczepiania jąder;

  • proponuje produkty rozszczepiania jądra atomowego.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • pogadanka;

  • metoda SWOT;

  • technika gadająca ściana;

  • quiz;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Jak myślisz, co trzeba zrobić aby rozszczepić jądro? Czy możemy przewidzieć produkty rozszczepiania danego jądra?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z  uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia jądro atomowe.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy zadaniowe:

  • I grupa – proste reakcje jądrowe;

  • II grupa – kruszenie jąder;

  • III grupa – rozszczepienie jąder;

  • IV grupa – reakcje termojądrowe.
    Uczniowie analizują materiał w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiał. Następnie trwa pogadanka w kontekście definiowania poszczególnych typów reakcji jądrowych, a chętni lub wskazani uczniowie zapisują przykłady poszczególnych typów na tablicy wyjaśniając istotę poszczególnych reakcji, po czym wszyscy uczniowie zapisują przykłady w zeszytach przedmiotowych. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  1. Nauczyciel odwołuje uczniów do gry dydaktycznej w e‑materiale – praca w parach.

  2. Uczniowie analizują materiał dotyczący kontrolowanej i niekontrolowanej reakcji jądrowej w dostępnych źródłach, w tym e‑materiale z pomocą nauczyciela, po czym trwa pogadanka wyjaśniająca różnicę między kontrolowaną i niekontrolowaną reakcją jądrową. Uczniowie próbują przypisać zastosowanie powyższych reakcji w przemyśle.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy zadaniowe, rozdaje uczniom arkusze papieru i mazaki. Uczniowie pracują metodą SWOT:

  • I grupa – reakcje kontrolowane;

  • II grupa – reakcje niekontrolowane. Po zakończonej pracy liderzy grup omawiają wytwory pracy grup z wykorzystaniem techniki gadająca ściana, przedstawiając mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia reakcji kontrolowanych i reakcji niekontrolowanych.

  1. Nauczyciel, prosi uczniów o podzielenie się na pięć drużyn. Wyjaśnia zasady quizu: każda drużyna wybiera lidera. Nauczyciel zadaje pytanie, drużyny naradzają się, po ustaleniu odpowiedzi lider drużyny zgłasza się do udzielenia odpowiedzi, w przypadku udzielenia błędnej odpowiedzi, pytanie przechodzi na kolejną grupę uczniów. Uczniowie po udzieleniu poprawnej odpowiedzi zapisują na kartce punkty, pod koniec quizu, uczniowie podliczają punkty – grupa która uzyskała najwięcej punktów wygrywa.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:

  • Jakie są typy reakcji jądrowych?

  • Co to jest masa krytyczna, a co to jest masa nadkrytyczna?

  • Gdzie zachodzi kontrolowane rozszczepienie atomów, a gdzie niekontrolowane?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie indywidualnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia w zakładce „Sprawdź się” w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra edukacyjna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć.

Materiały pomocnicze:

  1. Quiz:

RAOAyUPC98Gib

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 60.32 KB w języku polskim
  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie są typy reakcji jądrowych?

  • Co to jest masa krytyczna, a co to jest masa nadkrytyczna?

  • Gdzie zachodzi kontrolowane rozszczepienie atomów, a gdzie niekontrolowane?

  1. Arkusze papieru, mazaki, glutaki.