SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rekultywacja terenów pogórniczych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna

  1. Poznawanie terminologii geograficznej.

  2. Zaznajomienie z różnorodnymi źródłami i metodami pozyskiwania informacji geograficznej.

  3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.

  4. Poznanie podstawowych relacji między elementami przestrzeni geograficznej (przyrodniczej, społeczno‑gospodarczej i kulturowej) w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.

  5. Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek – przyroda.

  6. Rozumienie zasad racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody i zachowania dziedzictwa kulturowego.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce

  1. Korzystanie z planów, map fizycznogeograficznych i społeczno‑gospodarczych, fotografii, zdjęć lotniczych i satelitarnych, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz geoinformacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.

  2. Interpretowanie treści różnych map.

  3. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).

  4. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.

  5. Ocenianie zjawisk i procesów politycznych, społeczno‑kulturowych oraz gospodarczych zachodzących w Polsce i w różnych regionach świata.

  6. Przewidywanie skutków działalności gospodarczej człowieka w środowisku geograficznym.

  7. Krytyczne, odpowiedzialne ocenianie przemian środowiska przyrodniczego oraz zmian społeczno‑kulturowych i gospodarczych w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.

  8. Wykonywanie obliczeń matematycznych z zakresu geografii fizycznej i społeczno‑ekonomicznej w celu wnioskowania o zjawiskach i procesach geograficznych.

  9. Rozwijanie umiejętności komunikowania się i podejmowania konstruktywnej współpracy w grupie.

  10. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu codziennym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

III. Kształtowanie postaw

  1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.

  2. Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.

  3. Dostrzeganie aplikacyjnego charakteru geografii.

Treści nauczania

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

  1. wyjaśnia wpływ górnictwa na środowisko przyrodnicze na przykładzie odkrywkowych i głębinowych kopalni w Polsce i na świecie oraz dostrzega konieczność rekultywacji terenów pogórniczych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest rekultywacja,

  • wskazuje kierunki rekultywacji terenów pogórniczych,

  • wskazuje przykłady rekultywacji w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

J. Bender, Rekultywacja terenów pogórniczych w Polsce, „Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych” 1995, nr 418, s. 76–85.

M. Gilewska, K. Otremba, Wybrane aspekty rekultywacji rolniczej gruntów pogórniczych Kopalń Węgla Brunatnego Konin i Adamów, „Inżynieria Ekologiczna” 2018, vol. 19, nr 4, s. 22–29.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu.

  • Uczniowie, korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału, wyjaśniają różnice między rekultywacją a rewitalizacją. Wskazują kierunki rekultywacji i krótko omawiają/przypominają fazy rekultywacji.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału.

  • Uczniowie we wspólnej dyskusji zastanawiają się nad możliwymi nowymi funkcjami terenów pogórniczych. Drugim tematem dyskusji są czynniki wpływające na rekultywację. Uczniowie rozważają także zalety i wady poszczególnych rozwiązań dla społeczności lokalnych.

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. W parach zastanawiają się nad przykładami rekultywacji (np. w sąsiedztwie zamieszkania, w miejscach, które odwiedzili). Uczniowie na forum klasy omawiają wskazane przykłady. W przypadku, gdy uczniowie nie potrafią wskazać przykładów, nauczyciel przedstawia przykłady rekultywacji każdego rodzaju.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie posteru prezentującego przebieg procesu rekultywacji i jej przykłady (praca w parach lub małych zespołach).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook i film edukacyjny mogą być wykorzystane w ramach lekcji z cyklu Krajobrazy Polski dotyczących krajobrazu górniczego i przemysłowego (zakres rozszerzony XIV. 1).