Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia

Temat: Insurekcja kościuszkowska i III rozbiór Polski

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXVII. Upadek Rzeczypospolitej (wojna z Rosją i powstanie kościuszkowskie). Uczeń:
2) charakteryzuje przebieg powstania kościuszkowskiego, z uwzględnieniem roli jego przywódców;
3) opisuje zasięg terytorialny drugiego i trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXVII. Upadek Rzeczypospolitej (wojna z Rosją i powstanie kościuszkowskie). Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) ocenia postać Tadeusza Kościuszki jako pierwszego polskiego nowożytnego bohatera narodowego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia przyczyny insurekcji kościuszkowskiej.

  • charakteryzuje przebieg powstania kościuszkowskiego.

  • wyjaśnia przyczyny III rozbioru Polski i wskazuje tereny zajęte przez Prusy, Austrię i Rosję.

  • analizuje poglądy historyków na przyczyny III rozbioru Polski i ustosunkowuje się do nich.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat oraz cele lekcji, a następnie omawia planowany przebieg zajęć.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będą to obowiązujące ich kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do ośmiu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”.

  • Grupa 1 i 4 – Insurekcja kościuszkowska;

  • Grupa 2 i 5 - Rewolucyjny uniwersał połaniecki;

  • Grupa 3 i 6 - Rzeź Pragi i upadek powstania;

  • Grupa 4 i 8 - III rozbiór Rzeczypospolitej.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. Praca z multimedium („Animacja”). Nauczyciel poleca wybranej osobie, aby odczytała polecenie nr 1: „Zapoznaj się z animacją przedstawiającą przebieg bitwy pod Racławicami. Opisz, jaki był cel Tadeusza Kościuszki, a jaki dowódców rosyjskich. Czy udało się je osiągnąć?”. Prosi uczniów, aby wykonali je w parach po zaposnaniu się z nagraniem. Po ustalonym czasie przedstawiciele wybranej dwójki uczniowskiej prezentują propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją. W podobny sposób uczniowie rozwiązują polecenie nr 2.

  2. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Nauczyciel prosi ochotników o przedstawienie odpowiedzi, weryfikuje ich poprawność.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?

  2. Prowadzący na koniec ocenia pracę grup uczniowskich.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się z filmami znajdującymi się w sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie wykonaj dołączone do nich polecenia.

  2. (Dla uczniów chętnych) Na podstawie mapy interaktywnej w sekcji „Film + Sprawdź się” odpowiedz na dołączone do niej pytania.

Materiały pomocnicze:

T. Cegielski, Ł. Kądziela, Rozbiory Polski. 1772‑1793‑1795, Warszawa 1990.

B. Szyndler, Powstanie kościuszkowskie 1794, Warszawa 2001.

Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bodnaruk, S.B. Lendard, Warszawa, 1999.

Artykuł 24 marca 1794 r. Tadeusz Kościuszko złożył uroczystą przysięgę<, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, mhprl.pl

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać animację oraz mapę interaktywną i filmy jako źródła, na podstawie których przygotują prezentację będącą podsumowaniem przebiegu insurekcji kościuszkowskiej.