Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Miej serce i patrzaj w serce
(A. Mickiewicz). Różne oblicza romantyzmu dawniej i dziś
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje genezę oraz najważniejsze założenia epoki romantyzmu;
omówi symbolikę interpretowanych dzieł malarskich;
opisze, w jaki sposób współcześnie można rozumieć romantyzm.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Miej serce i patrzaj w serce. O romantyzmie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcjach „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Chętne osoby omawiają przeczytane informacje.
Chętne osoby prezentują prace, które wykonały przed lekcją. W ten sposób wprowadzamy uczniów w świat epoki romantyzmu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań, które zadaje uczniom:
Jaka jest geneza romantyzmu?
Jakie były początki romantyzmu w Polsce?
Jakie były romantyczne założenia?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na postawione pytania i podsumowują rozmowę.Praca z multimedium. Nauczyciel prosi uczniów, aby dobrali się w pary i na podstawie wykładu wskazali najczęściej popełniane błędy w rozumieniu tego, czym jest romantyzm. Uczniowie krótko opisują również funkcjonowanie romantyzmu we współczesnej świadomości literackiej i kulturowej. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) pary prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie indywidualnie (po zapoznaniu się z galerią interaktywną) wykonują ćwiczenia oraz polecenie nr 1.
Faza podsumowująca:
Mapa myśli. Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary, a następnie na tablicy zapisuje hasło: Romantyzm. Uczniowie wykonują mapę myśli, zapisując na kartkach swoje pomysły w wyznaczonym czasie. Wybrana para zapisuje na tablicy swoje propozycje wokół zapisanego hasła, po czym są one uzupełniane przez pozostałe pary, których pomysły nie zostały jeszcze zapisane.
Praca domowa:
Jakie emocje wyrażają, według ciebie, pejzaże Caspara Davida Friedricha? Zredaguj wypowiedź pisemną, uzasadniając swoje zdanie.
Materiały pomocnicze:
B. Urbankowski,Myśl romantyczna, Warszawa 1979.
Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wrocław 1994.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.