Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Barwniki oddechowe i ich funkcje
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia rodzaje barwników oddechowych u zwierząt kręgowych i bezkręgowych;
wyjaśnia związek budowy hemoglobiny z jej funkcją;
opisuje mechanizm powstawania karboksyhemoglobiny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
strategia kształcenia wyprzedzającego;
nauczanie hybrydowe.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
analiza tekstu źródłowego;
praca w grupach eksperckich;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
cztery arkusze papieru A1, flamastry.
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie informacji dotyczących barwników oddechowych u zwierząt kręgowych (hemoglobiny, mioglobiny), krzywej dysocjacji hemoglobiny oraz barwników oddechowych u zwierząt bezkręgowych.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału. Zadaje pytania: „Dlaczego foki potrafią długo przebywać pod wodą?”, „Czy znacie przykłady innych zwierząt, które potrafią nurkować przez długi czas?”.
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, szukając odpowiedzi na pytania: „Jak dostarczyć do komórek odpowiednią ilość tlenu, który słabo rozpuszcza się w wodzie?”, „Jak są transportowane gazy oddechowe u większości zwierząt?”, „Gdzie występują barwniki oddechowe?”.
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, by opierając się na e‑materiale, przygotowali informacje na przydzielone tematy:
grupa I i II: hemoglobina, krzywa dysocjacji hemoglobiny;
grupa III i IV: mioglobina, barwniki oddechowe u zwierząt bezkręgowych.
Grupy wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanują otrzymane zagadnienia. Następnie eksperci zamieniają się grupami (I z III, II z IV) i przekazują zdobytą wiedzę. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup.
Nauczyciel rozdaje grupom arkusze papieru A1 oraz flamastry. Prosi uczniów, by w graficzny sposób uporządkowali informacje dotyczące barwników oddechowych (mapa myśli); mogą je przedstawić w formie haseł, symboli lub rysunków. Nauczyciel podaje czas na wykonanie zadania.
Uczniowie opracowują mapy myśli na podstawie e‑materiału, wiadomości przygotowanych przed lekcją oraz wiedzy zdobytej od ekspertów grup, wypisując i ilustrując najistotniejsze informacje.
Nauczyciel kontroluje pracę grup oraz w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.
Po upływie wyznaczonego czasu chętni uczniowie przedstawiają swoje prezentacje.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną.
Nauczyciel zadaje pytanie: „Dlaczego tlenek węgla(II) jest gazem silnie trującym?”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów: „Jakie barwniki oddechowe występują u zwierząt kręgowych i bezkręgowych?”, „Jaką budowę mają hemoglobina i mioglobina?”, „Jaką funkcję pełnią barwniki oddechowe?”.
Nauczyciel koryguje i uzupełnia wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel ocenia aktywność uczniów podczas lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 8.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
Animacja może zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji lub podczas przygotowania ucznia do zajęć.