Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Barwniki oddechowe i ich funkcje

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
3) Wymiana gazowa i krążenie. Uczeń:
k) przedstawia rolę krwi w transporcie gazów oddechowych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia rodzaje barwników oddechowych u zwierząt kręgowych i bezkręgowych;

  • wyjaśnia związek budowy hemoglobiny z jej funkcją;

  • opisuje mechanizm powstawania karboksyhemoglobiny.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • strategia kształcenia wyprzedzającego;

  • nauczanie hybrydowe.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • praca w grupach eksperckich;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • cztery arkusze papieru A1, flamastry.

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie informacji dotyczących barwników oddechowych u zwierząt kręgowych (hemoglobiny, mioglobiny), krzywej dysocjacji hemoglobiny oraz barwników oddechowych u zwierząt bezkręgowych.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału. Zadaje pytania: „Dlaczego foki potrafią długo przebywać pod wodą?”, „Czy znacie przykłady innych zwierząt, które potrafią nurkować przez długi czas?”.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, szukając odpowiedzi na pytania: „Jak dostarczyć do komórek odpowiednią ilość tlenu, który słabo rozpuszcza się w wodzie?”, „Jak są transportowane gazy oddechowe u większości zwierząt?”, „Gdzie występują barwniki oddechowe?”.

  3. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, by opierając się na e‑materiale, przygotowali informacje na przydzielone tematy:

  • grupa I i II: hemoglobina, krzywa dysocjacji hemoglobiny;

  • grupa III i IV: mioglobina, barwniki oddechowe u zwierząt bezkręgowych.

  1. Grupy wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanują otrzymane zagadnienia. Następnie eksperci zamieniają się grupami (I z III, II z IV) i przekazują zdobytą wiedzę. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup.

  2. Nauczyciel rozdaje grupom arkusze papieru A1 oraz flamastry. Prosi uczniów, by w graficzny sposób uporządkowali informacje dotyczące barwników oddechowych (mapa myśli); mogą je przedstawić w formie haseł, symboli lub rysunków. Nauczyciel podaje czas na wykonanie zadania.

  3. Uczniowie opracowują mapy myśli na podstawie e‑materiału, wiadomości przygotowanych przed lekcją oraz wiedzy zdobytej od ekspertów grup, wypisując i ilustrując najistotniejsze informacje.

  4. Nauczyciel kontroluje pracę grup oraz w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.

  5. Po upływie wyznaczonego czasu chętni uczniowie przedstawiają swoje prezentacje.

  6. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną.

  7. Nauczyciel zadaje pytanie: „Dlaczego tlenek węgla(II) jest gazem silnie trującym?”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów: „Jakie barwniki oddechowe występują u zwierząt kręgowych i bezkręgowych?”, „Jaką budowę mają hemoglobina i mioglobina?”, „Jaką funkcję pełnią barwniki oddechowe?”.

  2. Nauczyciel koryguje i uzupełnia wypowiedzi uczniów.

  3. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów podczas lekcji.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 8.

Materiały pomocnicze:

RQOWko22zT1SC

Pobierz załącznik

Załącznik 1. Przykładowa mapa myśli (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 157.96 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:

Animacja może zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji lub podczas przygotowania ucznia do zajęć.