Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Klasyfikacja migracji ludności
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich. Uczeń:
6) charakteryzuje główne kierunki i przyczyny migracji ludności na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia i rozróżnia formy migracji,
dokonuje podziału migracji ze względu na różne kryteria,
wskazuje cechy poszczególnych rodzajów migracji,
charakteryzuje istotę różnych rodzajów migracji oraz podaje ich przykłady,
uzasadnia, którego rodzaju migracjom podlega lub podlegał.
Strategie: konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Bibliografia:
Jelonek A., Soja M., Podstawy geografii ludności, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Jędrzejczyk D., Podstawy geografii ludności, Wyd. Akademickie DIALOG, Warszawa 2001.
Netografia (dostęp: 06.02.2020):
http://www.demografia.uni.lodz.pl/dlastud/migracje.pdf- https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/temat
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie wcześniej zdobytych wiadomości na temat migracji.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat migracji wśród zwierząt. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie wprowadzeniem do niniejszego e‑materiału.
Następnie nauczyciel kontynuując dyskusję, przechodzi do form migracji. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem „Przeczytaj”.
W następnym etapie lekcji nauczyciel prosi uczniów, żeby na podstawie wysłuchanego audiobooka przedstawili w zeszytach różne podziały migracji.
Po zakończonej pracy chętni uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. W celu weryfikacji notatek, nauczyciel wyświetla na ekranie fragment „Przeczytaj”, prezentując odpowiednie grafiki.
Następuje klasowa dyskusja dotycząca przykładów poszczególnych rodzajów migracji poruszonych w audiobooku. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.
Po tym zadaniu nauczyciel prezentuje i omawia inne podziały migracji (między innymi te przedstawione w dalszej części „Przeczytaj”).
Na koniec tej fazy chętni uczniowie podchodzą do tablicy multimedialnej i wykonują ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Pięcioro wybranych uczniów układa pytania podsumowujące, a następnie chętni uczniowie odpowiadają na nie. Ich odpowiedzi weryfikuje nauczyciel.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa:
Stworzenie w zeszytach tabeli przedstawiającej pięć przykładów migracji z życia uczniów, ich rodziny lub znajomych. Następnie przyporządkowanie im odpowiednich typów ze względu na: przyczyny, czas trwania, kierunek, stopień dobrowolności i zasięg.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Audiobook może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych lekcjach dotyczących procesów migracji na świecie i w Polsce.