SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Klasyfikacja migracji ludności

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich. Uczeń:

6) charakteryzuje główne kierunki i przyczyny migracji ludności na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia i rozróżnia formy migracji,

  • dokonuje podziału migracji ze względu na różne kryteria,

  • wskazuje cechy poszczególnych rodzajów migracji,

  • charakteryzuje istotę różnych rodzajów migracji oraz podaje ich przykłady,

  • uzasadnia, którego rodzaju migracjom podlega lub podlegał.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka

Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

Bibliografia:

  • Jelonek A., Soja M., Podstawy geografii ludności, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.

  • Jędrzejczyk D., Podstawy geografii ludności, Wyd. Akademickie DIALOG, Warszawa 2001.

Netografia (dostęp: 06.02.2020):

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie wcześniej zdobytych wiadomości na temat migracji.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat migracji wśród zwierząt. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie wprowadzeniem do niniejszego e‑materiału.

  • Następnie nauczyciel kontynuując dyskusję, przechodzi do form migracji. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem „Przeczytaj”.

  • W następnym etapie lekcji nauczyciel prosi uczniów, żeby na podstawie wysłuchanego audiobooka przedstawili w zeszytach różne podziały migracji.

  • Po zakończonej pracy chętni uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. W celu weryfikacji notatek, nauczyciel wyświetla na ekranie fragment „Przeczytaj”, prezentując odpowiednie grafiki.

  • Następuje klasowa dyskusja dotycząca przykładów poszczególnych rodzajów migracji poruszonych w audiobooku. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.

  • Po tym zadaniu nauczyciel prezentuje i omawia inne podziały migracji (między innymi te przedstawione w dalszej części „Przeczytaj”).

  • Na koniec tej fazy chętni uczniowie podchodzą do tablicy multimedialnej i wykonują ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  • Pięcioro wybranych uczniów układa pytania podsumowujące, a następnie chętni uczniowie odpowiadają na nie. Ich odpowiedzi weryfikuje nauczyciel.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa:

  • Stworzenie w zeszytach tabeli przedstawiającej pięć przykładów migracji z życia uczniów, ich rodziny lub znajomych. Następnie przyporządkowanie im odpowiednich typów ze względu na: przyczyny, czas trwania, kierunek, stopień dobrowolności i zasięg.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Audiobook może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych lekcjach dotyczących procesów migracji na świecie i w Polsce.