Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jakie procesy zachodzą w wielkim piecu?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

6) stosuje poprawną terminologię.

Wymagania szczegółowe

Poziom podstawowy

VIII. Reakcje utleniania i redukcji. Uczeń:

1) stosuje pojęcia: utleniacz, reduktor, utlenianie, redukcja;

2) wskazuje utleniacz, reduktor, proces utleniania i redukcji w podanej reakcji;

3) oblicza stopnie utlenienia pierwiastków w jonie i cząsteczce związku nieorganicznego [...];

4) stosuje zasady bilansu elektronowego – dobiera współczynniki stechiometryczne w schematach reakcji utleniania‑redukcji (w formie cząsteczkowej).

Poziom rozszerzony

VIII. Reakcje utleniania i redukcji. Uczeń:

1) stosuje pojęcia: stopień utlenienia, utleniacz, reduktor, utlenianie, redukcja;

2) wskazuje utleniacz, reduktor, proces utleniania i redukcji w podanej reakcji;

3) na podstawie konfiguracji elektronowej atomów przewiduje typowe stopnie utlenienia pierwiastków;

4) oblicza stopnie utlenienia pierwiastków w jonie i cząsteczce związku nieorganicznego i organicznego;

5) stosuje zasady bilansu elektronowo‑jonowego – dobiera współczynniki stechiometryczne w schematach reakcji utleniania‑redukcji (w formie cząsteczkowej i jonowej).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia budowę wielkiego pieca;

  • definiuje topnik, surówkę, koks oraz określa ich rolę w czasie wytopu żelaza;

  • wymienia przykładowe rudy żelaza;

  • analizuje procesy, jakie zachodzą w wielkim piecu i pisze równania reakcji.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • pogadanka;

  • technika zdań podsumowujących;

  • technika gadająca ściana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, pisak;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: Na czym polega produkcja żelaza? Co to jest wielki piec?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół wielkiego pieca – budowa, procesy jakie tam zachodzą. Nauczyciel zadaje dodatkowo pytania: Gdzie w najbliższej okolicy znajdują się huty żelaza (lub w Polsce)?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Pogadanka. Uczniowie zapoznają się z treściami przedstawionymi w dostępnych źródłach informacji, w tym w e‑materiale, dotyczące rud żelaza. Uczniowie na forum omawiają różne ich rodzaje, które służą do wytopu żelaza.

  2. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na trzy grupy zadaniowe, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki – dla grupy II i III. Zadaniem pierwszej grupy będzie nazwanie poszczególnych elementów wielkiego pieca (rysunek do uzupełnienia poniżej); druga grupa ma napisać przykładowe równania reakcji chemicznych, jakie mogą zachodzić w piecu; trzecia grupa wymienia informacje na temat topników, surówki, koksu, gazów wylotowych oraz żużlu, ich roli w wielkim piecu. Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po wyznaczonym czasie, przedstawiciele grup prezentują efekty pracy na forum klasy z zastosowaniem techniki gadająca ściana.

R7JbYqpBnlQPQ

Ilustracja przedstawia schemat pieca o podłużnym kształcie, w górnej części znajduje się otwór, przez który wprowadza się wsad oraz boczny wylot gazu wielkopiecowego. Górną część stanowi strefa wstępnego nagrzewania, poniżej znajdują się kolejno strefa redukcji Fe2O3, strefa redukcji FeO i strefa topienia. Po bokach są rurki opisane: nadmuch gorącego powietrza, które są skierowane do wnętrza pieca. Na dnie pieca znajduje się żużel oraz surówka.

Plik PDF o rozmiarze 76.13 KB w języku polskim
  • Nadmuch gorącego powietrza.

  • Strefa topienia.

  • Strefa redukcji FeO.

  • Strefa redukcji Fe2O3.

  • Strefa wstępnego nagrzewania.

  • Zasilanie pieca wsadem.

  • Gazy wylotowe.

  • Kolumna wsadu.

  • Żużel.

  • Surówka.

  • Wylot gazu wielkopiecowego.

  1. Symulacja interaktywna przedstawia proces wytopu żelaza z rudy, możliwość zmian parametrów procesu. Uczniowie w parach zapoznają się z medium bazowym i układają na kartkach pytania. Nauczyciel losuje kilka z nich i zadaje te pytania uczniom, którzy odpowiadają na forum klasy. Następuje weryfikacja odpowiedzi. Niezrozumiałe kwestie wyjaśnia nauczyciel.

  2. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań: Jakie znasz rudy żelaza? Co to jest wielki piec? Jak jest zbudowany wielki piec? Jakie procesy zachodzą w wielkim piecu? Wyjaśnij pojęcia: topnik, koks, surówka, żużel.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana przy przygotowywaniu się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji. Medium może być również wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania się do lekcji w ramach metody odwróconej klasy.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie znasz rudy żelaza?

  • Co to jest wielki piec?

  • Jak jest zbudowany wielki piec?

  • Jakie procesy zachodzą w wielkim piecu?

  • Wyjaśnij pojęcia: topnik, koks, surówka, żużel.

  1. Nauczyciel przygotowuje: arkusze papieru A3, wydruki rysunków wielkiego pieca w kolorze (patrz rysunek załączony w fazie realizacyjnej), mazaki, glutaki.