Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Mit o królu Edypie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
wymienia różnice między tragedią Sofoklesa a mitem;
redaguje recenzję na podstawie słuchowiska radiowego;
uczestniczy w dyskusji na temat winnych nieszczęściom Edypa;
omawia znaczenie postaci Edypa w kulturze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o wysłuchanie adaptacji radiowej o Edypie
https://ninateka.pl/vod/teatr/krol-edyp-sofokles/
Zadaniem uczniów jest napisanie recenzji na temat wysłuchanej audycji.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie wypowiadają się na temat różnic pomiędzy Królem Edypem a mitem o królu Edypie.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Informuje, że szczególnego znaczenia w kulturze światowej nabrały mity mówiące o Edypie, jednym z ostatnich władców Teb.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie przygotowują mapę myśli, w której zamieszczają najważniejsze informacje z tej części.
Uczniowie zapoznają się z sekcją multimedialną, następnie dobierają się w pary i wykonują polecenia tam zamieszczone. Nauczyciel prosi jedną osobę o zaprezentowanie odpowiedzi, ewentualnie uzupełnia ją i komentuje.
Uczniowie podejmują dyskusję na temat: Kto jest winny nieszczęściom, jakie spadły na Edypa? Czy Edyp miał wybór? W jakim stopniu wyroki bogów determinowały jego los? Nauczyciel prosi wybraną osobę o podsumowanie dyskusji.
Nauczyciel może rozwinąć temat mitu tebańskiego i dodać, że istniały różne wersje klątwy rzuconej na Teby. Wedle najbliższej Homerowi rzucił ją na Lajosa Pelops, król Elidy, którego pięknego syna Chryzyppa Lajos porwał i uwiódł. Hera, opiekunka małżeństw praworządnych, poparła klątwę Pelopsa i tak los Edypa został zdeterminowany przed jego urodzeniem.
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby odczytują swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie relacji bogów i ludzi w micie o Edypie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Edyp to postać archetypiczna. Napisz wypracowanie, w którym odpowiesz na pytanie: „Dlaczego współczesny człowiek może utożsamiać się z Edypem?”. W swojej pracy odwołaj się do mitu o Edypie oraz do wybranego tekstu kultury.
Materiały pomocnicze:
https://ninateka.pl/vod/teatr/krol-edyp-sofokles/
Jean‑Pierre Vernant, Edyp bez kompleksu, Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 72/4, 385‑403, 1981.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.