Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Między Paryżem a Zagłębiem Dąbrowskim – Tomasz Judym w poszukiwaniu swojego miejsca

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
1) rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2) porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
6) wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
7) wzbogaca swoją wypowiedź pozajęzykowymi środkami komunikacji;
9) wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • redaguje notatkę uzasadniającą, że Judym jest bohaterem wiecznie poszukującym;

  • wskazuje miejsca, które odwiedzał Judym w Paryżu i wyjaśnia, w jaki sposób zostały one ukazane w powieści;

  • wyjaśnia symbolikę rozdartej sosny;

  • omawia, w jaki sposób kolejne miejsca pobytu ukształtowały osobowość Judyma.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • metoda plakatu.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • duże arkusze papieru, mazaki lub farby, nożyczki, klej, kolorowe gazety.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o analizę lektury Ludzie bezdomni pod kątem miejsc, w których pojawia się Tomasz Judym. Zadaniem uczniów jest napisanie krótkiej notatki, w której uzasadnią, że Judym jest bohaterem wiecznie poszukującym.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel odczytuje na głos fragment zamieszczony w „Przeczytaj”:
    Żaden z kolejnych etapów życia bohatera nie jest konsekwencją jego zabiegów ani nawet jego wyborów. Judym jest raczej popychany przez innych, niechętny zmianom sytuacji (początkowo opiera się namowom Chmielnickiego i Korzeckiego), ulega w końcu perswazjom. […]
    Jeżeli Judym nie jest człowiekiem, który w sposób zdecydowany bierze los w swoje ręce, to na pewno jest tym, kto ma określone pragnienia i tęsknoty.
    Źródło: Magdalena Popiel, Próba tragizmu epickiego – „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego, „Pamiętnik Literacki” 1998, nr 2, s. 73.

  2. Uczniowie uzasadniają, że Judym jest bohaterem wiecznie poszukującym. Odnoszą się również do końcowego fragmentu tekstu czytanego przez nauczyciela i wyjaśniają, jakie pragnienia i tęsknoty dotyczyły postaci Tomasza z Ludzi bezdomnych.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z dalszą częścią „Przeczytaj”. Analizują drogę, jaką przeszedł Judym - od Paryża aż do Zagłębia Dąbrowskiego.

  2. Nauczyciel za pomocą rzutnika pokazuje uczniom miejsca, które odwiedził Judym (sekcja „Galeria zdjęć”). Uczniowie w parach notują miejsca, które odwiedzał Judym w Paryżu i wyjaśniają, w jaki sposób zostały ukazywane w powieści.

  3. Polecenie 2. z sekcji „Galeria zdjęć” uczniowie wykonują metodą plakatu. Klasa zostaje podzielona na kilkuosobowe grupy. Ich zadaniem jest wizualne opracowanie problemu z wykorzystaniem: haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu. Plakaty mogą być wykonywane różnymi technikami plastycznymi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie odsłuchują nagranie z sekcji „Audiobook”. Następnie w parach porównują wymowę ostatniej sceny powieści ze sceną zwiedzania przez Judyma Luwru. Proponują również swoje odczytanie symbolu rozdartej sosny.

  2. Ćwiczenia 1. i 2. z sekcji „Audiobook” stanowią podsumowanie zajęć. Uczniowie mogą je wykonać indywidualnie lub w parach.

Praca domowa:

  1. W jaki sposób kolejne miejsca pobytu ukształtowały osobowość Judyma? Dokonaj analizy wybranych fragmentów powieści.

Materiały pomocnicze:

  • Magdalena Popiel, Próba tragizmu epickiego – „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego,”Pamiętnik Literacki” 1998, nr 2.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.