Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Między Paryżem a Zagłębiem Dąbrowskim – Tomasz Judym w poszukiwaniu swojego miejsca
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
redaguje notatkę uzasadniającą, że Judym jest bohaterem wiecznie poszukującym;
wskazuje miejsca, które odwiedzał Judym w Paryżu i wyjaśnia, w jaki sposób zostały one ukazane w powieści;
wyjaśnia symbolikę rozdartej sosny;
omawia, w jaki sposób kolejne miejsca pobytu ukształtowały osobowość Judyma.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda plakatu.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
duże arkusze papieru, mazaki lub farby, nożyczki, klej, kolorowe gazety.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o analizę lektury Ludzie bezdomni pod kątem miejsc, w których pojawia się Tomasz Judym. Zadaniem uczniów jest napisanie krótkiej notatki, w której uzasadnią, że Judym jest bohaterem wiecznie poszukującym.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel odczytuje na głos fragment zamieszczony w „Przeczytaj”:
Żaden z kolejnych etapów życia bohatera nie jest konsekwencją jego zabiegów ani nawet jego wyborów. Judym jest raczej popychany przez innych, niechętny zmianom sytuacji (początkowo opiera się namowom Chmielnickiego i Korzeckiego), ulega w końcu perswazjom. […]
Jeżeli Judym nie jest człowiekiem, który w sposób zdecydowany bierze los w swoje ręce, to na pewno jest tym, kto ma określone pragnienia i tęsknoty.
Źródło: Magdalena Popiel, Próba tragizmu epickiego – „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego, „Pamiętnik Literacki” 1998, nr 2, s. 73.Uczniowie uzasadniają, że Judym jest bohaterem wiecznie poszukującym. Odnoszą się również do końcowego fragmentu tekstu czytanego przez nauczyciela i wyjaśniają, jakie pragnienia i tęsknoty dotyczyły postaci Tomasza z Ludzi bezdomnych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z dalszą częścią „Przeczytaj”. Analizują drogę, jaką przeszedł Judym - od Paryża aż do Zagłębia Dąbrowskiego.
Nauczyciel za pomocą rzutnika pokazuje uczniom miejsca, które odwiedził Judym (sekcja „Galeria zdjęć”). Uczniowie w parach notują miejsca, które odwiedzał Judym w Paryżu i wyjaśniają, w jaki sposób zostały ukazywane w powieści.
Polecenie 2. z sekcji „Galeria zdjęć” uczniowie wykonują metodą plakatu. Klasa zostaje podzielona na kilkuosobowe grupy. Ich zadaniem jest wizualne opracowanie problemu z wykorzystaniem: haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu. Plakaty mogą być wykonywane różnymi technikami plastycznymi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odsłuchują nagranie z sekcji „Audiobook”. Następnie w parach porównują wymowę ostatniej sceny powieści ze sceną zwiedzania przez Judyma Luwru. Proponują również swoje odczytanie symbolu rozdartej sosny.
Ćwiczenia 1. i 2. z sekcji „Audiobook” stanowią podsumowanie zajęć. Uczniowie mogą je wykonać indywidualnie lub w parach.
Praca domowa:
W jaki sposób kolejne miejsca pobytu ukształtowały osobowość Judyma? Dokonaj analizy wybranych fragmentów powieści.
Materiały pomocnicze:
Magdalena Popiel, Próba tragizmu epickiego – „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego,”Pamiętnik Literacki” 1998, nr 2.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.