Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Skutki rosnącego zużycia energii oraz konieczność pozyskiwania nowych źródeł

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

5) ocenia stan i zmiany bilansu energetycznego świata i Polski, przedstawia skutki rosnącego zapotrzebowania na energię, jego wpływ na środowisko geograficzne oraz uzasadnia konieczność podejmowania działań na rzecz ograniczania tempa wzrostu zużycia energii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje trendy zużycia energii na świecie,

  • określa regionalne zróżnicowanie produkcji i zużycia energii,

  • identyfikuje skutki środowiskowe, społeczne i gospodarcze rosnącego zużycia energii,

  • ocenia możliwość zapobiegania niekorzystnym skutkom.

Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm

Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, mapa myśli, metody operatywne (analiza tekstu e‑materiału, map, wykresów)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, monitor dotykowy lub tablety, e‑materiał, mapa polityczna świata

Materiały pomocnicze

Energetyka jądrowa, ziemianarozdrozu.pl (dostęp 3.12.2021).

Energetyka słoneczna, ziemianarozdrozu.pl (dostęp 3.12.2021).

Energetyka wiatrowa, ziemianarozdrozu.pl (dostęp 3.12.2021).

Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej, Energetyka wiatrowa. Fakty, psew.pl (dostęp 3.12.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Inicjuje pogadankę – czy wyobrażacie sobie świat bez energii? czy zużycie energii rośnie, czy nie zmienia się? z jakich źródeł czerpiemy energię?

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Analiza wykresu pt. Produkcja energii pierwotnej na świecie w latach 1800–2019 w podziale na źródła (część „Przeczytaj”).

  • Dyskusja – czy wzrost produkcji energii może trwać bez końca? jakie są skutki rosnącego zużycia energii?

  • Analiza diagramu pt. Zużycie energii elektrycznej w poszczególnych sektorach gospodarki na świecie w 2019 roku (część „Przeczytaj”).

  • Które gałęzie przemysłu są najbardziej energochłonne? Dyskusja.

  • Analiza mapy pt. Zużycie energii pierwotnej na osobę w 2019 roku (wskazanie na mapie krajów o największym i najmniejszym zużyciu energii).

  • Podział uczniów na grupy – uczniowie w grupach zapoznają się z treścią audiobooka.

  • Każda grupa ma za zadanie opracować mapę myśli przedstawiającą możliwości zapobiegania negatywnym skutkom (środowiskowym, społecznym i gospodarczym) rosnącego zużycia energii i konieczność ciągłego poszukiwania nowych źródeł energii.

  • Uczniowie, tworząc mapę myśli, wykorzystują głównie e‑materiał (część „Przeczytaj” i audiobook), mogą korzystać także z innych dostępnych źródeł informacji.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu reprezentanci grup przedstawiają mapy myśli.

  • Po wszystkich prezentacjach dyskusja na forum klasy: czy istnieje szansa na szybki wzrost liczby nowych źródeł energii? czy można zapobiegać niekorzystnym skutkom wzrostu produkcji energii na świecie?

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.

Praca domowa

  • Sprawdź, jakie źródła energii są wykorzystywane w Twoim regionie. Zwróć uwagę, jakie obiekty wykorzystują energię ze źródeł odnawialnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany podczas zajęć dotyczących pozytywnych i negatywnych skutków stosowania odnawialnych i nieodnawialnych źrodeł energii (zakres podstawowy: XI. 6).