Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Na tropie nazistów. Procesy zbrodniarzy wojennych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje zbrodnie popełnione przez nazistów w czasie II wojny światowej;
analizuje podstawy prawne i przebieg procesów norymberskich;
wyjaśnia, czym jest ludobójstwo;
tłumaczy, w jaki sposób niektórym nazistom udało się uniknąć kary i jak ścigano zbrodniarzy w powojennej Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
metoda akwarium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Na tropie nazistów. Procesy zbrodniarzy wojennych”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczenia 1 i 2 w sekcji „Sprawdź się”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele lekcji i przybliża je uczniom. Następuje określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu w postaci pytań, na które uczniowie chcieliby uzyskać odpowiedź.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenia. Może wyświetlić odpowiedzi uczniów na tablicy interaktywnej.
Faza realizacyjna:
W ramach utrwalenia wiedzy uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”: dopasowują odpowiednie hasła do definicji oraz zaznaczają właściwe odpowiedzi. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań wraz z uczniami.
Ćwiczenia 5 i 6 uczniowie wykonują w czteroosobowych grupach, analizują tekst źródłowy oraz ilustrację. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel odtwarza pierwszy film, prosząc uczniów, aby notowali istotne informacje. Następnie poleca, aby podzielili się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji na temat słuszności przeprowadzenia procesów norymberskich oraz tego, czy organizatorzy procesów norymberskich złamali zasady prawa (nawiązanie do poleceń 2 i 4). Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium. Pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat. W tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu debaty. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji. Przypomina też zasady obowiązujące w jej trakcie, np.: należy mówić zwięźle i na temat, nie obrażać innych, nie przerywać innym, nie podnosić głosu, słuchać uważnie wypowiedzi innych.
Uczniowska debata. Po jej zakończeniu nauczyciel prosi wybranych lub chętnych uczniów o ocenienie umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. kolegów z grupy dyskutującej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Prosi wybraną osobę o podsumowanie zajęć.
Na zakończenie nauczyciel ocenia pracę obu uczestniczących w dyskusji grup.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie 5 dołączone do filmu: „Wymień przykłady innych współczesnych procesów, w których zbrodniarzy osądzała społeczność międzynarodowa”.
Materiały pomocnicze:
T. Cyprian, J. Sawicki, Siedem procesów przed Najwyższym Trybunałem Narodowym, Poznań 1962.
J. Heydecker, J. Leeb, Trzecia Rzesza w świetle Norymbergi. Bilans tysiąca lat, tłum. M. Zeller, Warszawa 1979.
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2012.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie filmów oraz wiadomości z e‑materiału przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.