Dla nauczyciela
Autor: Adam Jurkiewicz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Łańcuchy znaków w języku Python
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz kilka sposobów przechowywania obiektów tekstowych w języku Python.
Prześledzisz, jakie operacje można wykonywać na ciągach znaków.
Zinterpretujesz niektóre metody operujące na tekstach.
Przeanalizujesz sposoby kodowania i dekodowania tekstu, wykorzystujące funkcje
chr() i ord()
.Użyjesz biblioteki
art
służącej do generowania tzw.ASCII ART
.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące łańcuchów znaków oraz operacji na nich w języku Python.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”. Uczniowie zapoznają się z filmem. Następnie indywidualnie opracowują rozwiązanie polecenia 2.
Praca z tekstem. Uczniowie zapoznają się z treściami zamieszczonymi w sekcji „Przeczytaj”. Przygotowują notatkę podsumowującą najważniejsze informacje. W razie potrzeby nauczyciel odpowiada na pytania.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania.
W kolejnym kroku uczniowie pracując w parach, wykonują ćwiczenia 2 i 3. Po zakończeniu zadania porównują swoje rozwiązania z inną grupą.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia z programowania w Pythonie, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.