Dla nauczyciela
Autor: Daria Reczyńska
Przedmiot: biologia
Temat: Świat w kropli wody
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia podział protistów;
porównuje budowę protistów zwierzęcych, roślinopodobnych i grzybopodobnych;
wyjaśnia pojęcie grupy parafiletycznej;
wymienia przykładowe gatunki protistów żyjących w środowiskach wodnych;
wskazuje cechy charakterystyczne protistów zwierzęcych, roślinopodobnych i grzybopodobnych;
przedstawia znaczenie protistów jako bioindykatorów;
ocenia rolę protistów w ekosystemach wodnych;
odróżnia gatunki należące do protistów zwierzęcych, roślinopodobnych i grzybopodobnych podczas obserwacji mikroskopowej.
Strategie nauczania:
nauczanie wyprzedzające;
konstruktywizm;
konektywizm;
WebQuest.
Metody i techniki nauczania:
tabela;
praca z materiałem źródłowym z e‑podręcznika;
ćwiczenia przedmiotowe;
gwiazda pytań.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
magnesy;
szary papier;
markery.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, mówiąc: „Protisty to grupa zachwycająca różnorodnością form morfologicznych i trybów życia. Jakie cechy charakteryzują należące do tej grupy organizmy?”.
Uczniowie samodzielnie przeprowadzają doświadczenie w wirtualnym laboratorium pt. „Świat w kropli wody”. Zapisują swoje obserwacje, formułują wnioski i weryfikują hipotezę. Wybrane osoby prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel koryguje ewentualne błędy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe zespoły. Każdy z nich wykonuje tabelę pt. „Rozróżnić protisty w kropli wody”, w której zamieszczają cechy charakterystyczne grup protistów żyjących w środowiskach wodnych.
Chętni uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Pozostałe grupy weryfikują swoje tabele. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania i w razie potrzeby koryguje błędy.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Uczniowie przygotowują pięć pytań dotyczących protistów, a następnie zapisują je w gwieździe pytań i dają do rozwiązania koledze lub koleżance. Każdy uczeń otrzymuje pytania od innej osoby.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania wirtualnego laboratorium
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane w fazie przygotowawczej.