Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: biologia

Temat: Świat w kropli wody

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
6) przygotowuje preparaty świeże oraz przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Protisty. Uczeń:
1) przedstawia formy morfologiczne protistów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia podział protistów;

  • porównuje budowę protistów zwierzęcych, roślinopodobnych i grzybopodobnych;

  • wyjaśnia pojęcie grupy parafiletycznej;

  • wymienia przykładowe gatunki protistów żyjących w środowiskach wodnych;

  • wskazuje cechy charakterystyczne protistów zwierzęcych, roślinopodobnych i grzybopodobnych;

  • przedstawia znaczenie protistów jako bioindykatorów;

  • ocenia rolę protistów w ekosystemach wodnych;

  • odróżnia gatunki należące do protistów zwierzęcych, roślinopodobnych i grzybopodobnych podczas obserwacji mikroskopowej.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • WebQuest.

Metody i techniki nauczania:

  • tabela;

  • praca z materiałem źródłowym z e‑podręcznika;

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • gwiazda pytań.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • magnesy;

  • szary papier;

  • markery.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, mówiąc: „Protisty to grupa zachwycająca różnorodnością form morfologicznych i trybów życia. Jakie cechy charakteryzują należące do tej grupy organizmy?”.

  2. Uczniowie samodzielnie przeprowadzają doświadczenie w wirtualnym laboratorium pt. „Świat w kropli wody”. Zapisują swoje obserwacje, formułują wnioski i weryfikują hipotezę. Wybrane osoby prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel koryguje ewentualne błędy.

  3. Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe zespoły. Każdy z nich wykonuje tabelę pt. „Rozróżnić protisty w kropli wody”, w której zamieszczają cechy charakterystyczne grup protistów żyjących w środowiskach wodnych.

  4. Chętni uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Pozostałe grupy weryfikują swoje tabele. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania i w razie potrzeby koryguje błędy.

  5. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie przygotowują pięć pytań dotyczących protistów, a następnie zapisują je w gwieździe pytań i dają do rozwiązania koledze lub koleżance. Każdy uczeń otrzymuje pytania od innej osoby.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

R4DASb18BlVXT

Załącznik 1. Gwiazda pytań.
Plik PDF o rozmiarze 27.72 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania wirtualnego laboratorium

Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane w fazie przygotowawczej.