Numer e‑materiału: 2.6.14.1

Imię i nazwisko autora: Anna Bronz-Wójcik

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Streit in der Familie / Kłótnia w rodzinie

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opowiadania o przyczynach konfliktów między rodzicami a dziećmi.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje przykłady powodów kłótni między rodzicami a nastolatkami;

  • przygotowuje listę czynności, których nie wolno mu robić, i tych, które powinien jako nastolatek robić;

  • przedstawia przyczyny swoich konfliktów z rodzicami.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji.

Strategie uczenia się:

  • czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • rozumienie informacji (słuchanie tekstu);

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna);

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi),

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych,

  • współpraca z innymi osobami (z koleżankami/kolegami na tym samym poziomie oraz z nauczycielem).

Metody i formy nauczania:

  • konstruktywizm;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: praca ze źródłem drukowanym, pogadanka, opis, wyjaśnianie;

  • praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie odpowiedzi na blogu;

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • kognitywna: popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem tego, że proces ten ma miejsce;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst autentyczny,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakie wyrazy kojarzą im się z hasłem Streit (kłótnia).

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Streit i propozycje uczniów. Ten asocjogram może znajdować się na tablicy przez całą lekcję. Uczniowie będą go sukcesywnie uzupełniać na podstawie później przeczytanego i wysłuchanego tekstu.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat powodów do kłótni między rodzicami a nastolatkami.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie wykonują polecenia do tekstu w celu sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa: określają, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe (Übung 1), uzupełniają zdania (Übung 2), dopasowują do siebie części zwrotów (Übung 3).

  • Uczniowie słuchają nagrania w części Plik audio, a następnie dopasowują wypowiedzi do osób, zaznaczają powody kłótni, o których była mowa w nagraniu, wskazują poprawną odpowiedź zgodnie z usłyszanymi informacjami.

  • Uczniowie mogą zostać podzieleni na grupy, każda grupa otrzyma jedną wypowiedź z pliku audio w formie transkrypcji. Uczniowie przygotowują dialogi prezentujące rozmowę danej osoby z rodzicem. Reszta klasy na podstawie zaprezentowanej scenki odgaduje, co jest powodem kłótni w tej rodzinie między nastolatkiem a rodzicem.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w sekcji Sprawdź się: rozwiązują krzyżówkę, grają w memory, łączą wyrazy w pary, stosują czasowniki dürfen i sollen w zdaniach.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie pracują w parach lub grupach, pytają siebie nawzajem, czego im nie wolno robić oraz co należy do ich obowiązków. Podczas wypowiedzi koleżanki/kolegi notują podawane przez nich czynności. Dzięki temu stworzą listę czynności im zakazanych i tych, które powinni zdaniem rodziców wykonywać (Aufgabe 8).

Praca domowa

Uczniowie piszą krótką wypowiedź na temat powodów swoich kłótni z rodzicami (Aufgabe 7).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z tematem, zapoznanie się z nowym słownictwem;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem (czytanka), praca z tekstem oraz ćwiczenie poprawnej wymowy i ortografii;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec