Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.14.1
Imię i nazwisko autora: Anna Bronz-Wójcik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Streit in der Familie / Kłótnia w rodzinie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opowiadania o przyczynach konfliktów między rodzicami a dziećmi.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje przykłady powodów kłótni między rodzicami a nastolatkami;
przygotowuje listę czynności, których nie wolno mu robić, i tych, które powinien jako nastolatek robić;
przedstawia przyczyny swoich konfliktów z rodzicami.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji.
Strategie uczenia się:
czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
rozumienie informacji (słuchanie tekstu);
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna);
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi),
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych,
współpraca z innymi osobami (z koleżankami/kolegami na tym samym poziomie oraz z nauczycielem).
Metody i formy nauczania:
konstruktywizm;
podejście humanistyczne;
podająca: praca ze źródłem drukowanym, pogadanka, opis, wyjaśnianie;
praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie odpowiedzi na blogu;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem tego, że proces ten ma miejsce;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst autentyczny,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel pyta uczniów, jakie wyrazy kojarzą im się z hasłem Streit (kłótnia).
Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Streit i propozycje uczniów. Ten asocjogram może znajdować się na tablicy przez całą lekcję. Uczniowie będą go sukcesywnie uzupełniać na podstawie później przeczytanego i wysłuchanego tekstu.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat powodów do kłótni między rodzicami a nastolatkami.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie wykonują polecenia do tekstu w celu sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa: określają, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe (Übung 1), uzupełniają zdania (Übung 2), dopasowują do siebie części zwrotów (Übung 3).
Uczniowie słuchają nagrania w części Plik audio, a następnie dopasowują wypowiedzi do osób, zaznaczają powody kłótni, o których była mowa w nagraniu, wskazują poprawną odpowiedź zgodnie z usłyszanymi informacjami.
Uczniowie mogą zostać podzieleni na grupy, każda grupa otrzyma jedną wypowiedź z pliku audio w formie transkrypcji. Uczniowie przygotowują dialogi prezentujące rozmowę danej osoby z rodzicem. Reszta klasy na podstawie zaprezentowanej scenki odgaduje, co jest powodem kłótni w tej rodzinie między nastolatkiem a rodzicem.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w sekcji Sprawdź się: rozwiązują krzyżówkę, grają w memory, łączą wyrazy w pary, stosują czasowniki dürfen i sollen w zdaniach.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie pracują w parach lub grupach, pytają siebie nawzajem, czego im nie wolno robić oraz co należy do ich obowiązków. Podczas wypowiedzi koleżanki/kolegi notują podawane przez nich czynności. Dzięki temu stworzą listę czynności im zakazanych i tych, które powinni zdaniem rodziców wykonywać (Aufgabe 8).
Praca domowa
Uczniowie piszą krótką wypowiedź na temat powodów swoich kłótni z rodzicami (Aufgabe 7).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z tematem, zapoznanie się z nowym słownictwem;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem (czytanka), praca z tekstem oraz ćwiczenie poprawnej wymowy i ortografii;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0