Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Lech
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Keep Your Eye on the Ball! / Nie spuszczaj z oczu piłki!
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.4, V.5, V.6, VII.1, VII.5
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane ze sportem, w tym również idiomy.
Uczeń potrafi wskazać ciekawostki dotyczące futbolu amerykańskiego i krykieta.
Uczeń potrafi napisać e‑mail, w którym opowiada o nietypowym meczu.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat futbolu amerykańskiego i krykieta.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat futbolu amerykańskiego i krykieta.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
praca z tekstem
ćwiczenia przedmiotowe
praca z nagraniem audio
dyskusja w parach
dyskusja klasowa
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
karta zadań interaktywnych
plik audio
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby spojrzeli na zdjęcia przedstawiające futbol amerykański i krykiet i pyta: What do you know about American football and cricket? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Keep Your Eye on the Ball! i do jego poszczególnych fragmentów dobierają właściwe nagłówki w Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie uzupełniają na tablicy multimedialnej zdania w Exercise 4 (Przeczytaj).
Uczniowie ponownie czytają tekst Keep Your Eye on the Ball!, a następnie starają się podać z pamięci kilka informacji i rozwijają poszczególne nagłówki.
W ramach rozgrzewki uczniowie łączą ilustracje z wyrażeniami w Exercise 1 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie słuchają pliku audio i oceniają, czy zdania w Exercise 2 (Plik audio) są prawdziwe, czy fałszywe. Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie słuchają pliku audio i odpowiadają na forum klasy na pytanie: Do you know any other success stories like this one, stories involving social media businesses?
Uczniowie łączą elementy w Exercise 3 (Plik audio), a następnie ponownie słuchają nagrania i sprawdzają odpowiedzi. Nauczyciel łączy elementy zdań na tablicy multimedialnej.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, po czym w parach układają własne zdania z użyciem idiomów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują w Exercise 5 i 6 (Sprawdź się). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie w parach kończą zdania w Exercise 7 (Sprawdź się). Chętni odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie pracują w grupach trzyosobowych i ustnie podsumowują najważniejsze informacje na temat futbolu amerykańskiego i krykieta.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–4 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You went to a summer camp in England and watched a cricket match. Write an email to your friend and:
describe the place where the event took place;
tell your friend about a surprising event during the match;
explain how you felt about the game.
Your email should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie słuchają pliku audio z e‑materiału i przygotowują listę kilkunastu pytań dotyczących informacji zawartych w nagraniu. Na kolejnej lekcji pytania są odczytywane i poprawiane na forum klasy, a następnie uczniowie na nie odpowiadają.