Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Zuzanna Szewczyk

Przedmiot: biologia

Temat: Szachownica Punnetta

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Genetyka klasyczna.
1. Dziedziczenie cech. Uczeń:
2) zapisuje i analizuje krzyżówki (w tym krzyżówki testowe) oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych, w tym cech warunkowanych przez allele wielokrotne;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIV. Genetyka klasyczna.
1. Dziedziczenie cech. Uczeń:
3) zapisuje i analizuje krzyżówki (w tym krzyżówki testowe) oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych, w tym cech warunkowanych przez allele wielokrotne;
4) przedstawia dziedziczenie jednogenowe, dwugenowe i wielogenowe (dominacja pełna, dominacja niepełna, kodominacja, współdziałanie dwóch lub większej liczby genów);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest szachownica Punnetta i gdzie znajduje zastosowanie.

  • Opiszesz sposób konstruowania szachownicy Punnetta.

  • Zastosujesz szachownicę Punnetta w praktyce – zapisując i analizując krzyżówki (w tym krzyżówki testowe).

  • Dowiesz się, jak określać prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z filmem samouczkiem;

  • analiza grafiki interaktywnej.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o powtórzenie informacji na temat podstawowych pojęć genetyki klasycznej.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zdefiniowanie terminów: „allel”, „krzyżówka genetyczna”, „homozygota” i „heterozygota”.

  2. Nauczyciel podaje temat zajęć: „Szachownica Punnetta”, następnie prosi o przeczytanie indywidualnie wprowadzenia do e‑materiału i przygotowanie w parach pytań związanych z tematem. W razie problemów z ich sformułowaniem nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Czego chcecie się dowiedzieć?”, „Co was interesuje w związku z tematem lekcji?”.

  3. Prowadzący lekcję informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować w parach, poszukując w e‑materiale odpowiedzi na następujące pytania:

  • W jaki sposób tworzy się szachownicę Punnetta?

  • Gdzie znajduje zastosowanie szachownica Punnetta?

  1. Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem udostępnionym przez nauczyciela i opracowują odpowiedzi na powyższe pytania. Wykonują także polecenie 2 – przy pomocy szachownicy Punnetta określają, jakie jest prawdopodobieństwo, że dziecko kobiety mającej przyrośnięte płatki uszu i mężczyzny z wolnymi płatkami uszu będzie miało przyrośnięte płatki uszu.

  2. Uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

  3. Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując indywidualnie, wykonali polecenia nr 1 i 2 – uczniowie mają za zadanie stworzyć szachownicę Punnetta i uzupełnić ją o genotypy potomstwa, a następnie obliczyć prawdopodobieństwo wystąpienia poszczególnych genotypów oraz fenotypów. Następnie uczniowie porównują swoje rozwiązania z osobą z pary i ustalają wspólną wersję odpowiedzi. Wybrany zespół omawia swoją szachownicę na forum klasy.

  4. Uczniowie dzielą się na cztery grupy i wykorzystując informacje zawarte w e‑materiale oraz wzorując się na wykonanych zadaniach, opracowują własne przykłady zadań z zakresu obliczania prawdopodobieństwa wystąpienia określonych genotypów i fenotypów u potomstwa. W zeszytach rysują szachownicę Punnetta i uzupełniają ja na podstawie stworzonych przykładów.

Faza podsumowująca:

  1. Chętni uczniowie podsumowują wiedzę zdobytą na zajęciach i odpowiadają na pytania postawione na początku lekcji.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Nauczyciel może wykorzystać film samouczek pt. „Szachownica Punnetta” w fazie wstępnej lekcji, aby wprowadzić uczniów w temat zajęć. Może go również wykorzystać na lekcjach dotyczących krzyżówek jedno- i wielogenowych.