Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Szachownica Punnetta
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest szachownica Punnetta i gdzie znajduje zastosowanie.
Opiszesz sposób konstruowania szachownicy Punnetta.
Zastosujesz szachownicę Punnetta w praktyce – zapisując i analizując krzyżówki (w tym krzyżówki testowe).
Dowiesz się, jak określać prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem samouczkiem;
analiza grafiki interaktywnej.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o powtórzenie informacji na temat podstawowych pojęć genetyki klasycznej.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zdefiniowanie terminów: „allel”, „krzyżówka genetyczna”, „homozygota” i „heterozygota”.
Nauczyciel podaje temat zajęć: „Szachownica Punnetta”, następnie prosi o przeczytanie indywidualnie wprowadzenia do e‑materiału i przygotowanie w parach pytań związanych z tematem. W razie problemów z ich sformułowaniem nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Czego chcecie się dowiedzieć?”, „Co was interesuje w związku z tematem lekcji?”.
Prowadzący lekcję informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować w parach, poszukując w e‑materiale odpowiedzi na następujące pytania:
W jaki sposób tworzy się szachownicę Punnetta?
Gdzie znajduje zastosowanie szachownica Punnetta?
Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem udostępnionym przez nauczyciela i opracowują odpowiedzi na powyższe pytania. Wykonują także polecenie 2 – przy pomocy szachownicy Punnetta określają, jakie jest prawdopodobieństwo, że dziecko kobiety mającej przyrośnięte płatki uszu i mężczyzny z wolnymi płatkami uszu będzie miało przyrośnięte płatki uszu.
Uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując indywidualnie, wykonali polecenia nr 1 i 2 – uczniowie mają za zadanie stworzyć szachownicę Punnetta i uzupełnić ją o genotypy potomstwa, a następnie obliczyć prawdopodobieństwo wystąpienia poszczególnych genotypów oraz fenotypów. Następnie uczniowie porównują swoje rozwiązania z osobą z pary i ustalają wspólną wersję odpowiedzi. Wybrany zespół omawia swoją szachownicę na forum klasy.
Uczniowie dzielą się na cztery grupy i wykorzystując informacje zawarte w e‑materiale oraz wzorując się na wykonanych zadaniach, opracowują własne przykłady zadań z zakresu obliczania prawdopodobieństwa wystąpienia określonych genotypów i fenotypów u potomstwa. W zeszytach rysują szachownicę Punnetta i uzupełniają ja na podstawie stworzonych przykładów.
Faza podsumowująca:
Chętni uczniowie podsumowują wiedzę zdobytą na zajęciach i odpowiadają na pytania postawione na początku lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Nauczyciel może wykorzystać film samouczek pt. „Szachownica Punnetta” w fazie wstępnej lekcji, aby wprowadzić uczniów w temat zajęć. Może go również wykorzystać na lekcjach dotyczących krzyżówek jedno- i wielogenowych.