| |
| |
| Zależność wartości prędkości w funkcji czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; II. Mechanika. Uczeń: 3) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości oraz drogi od czasu; Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; II. Mechanika. Uczeń: 5) sporządza i interpretuje wykresy zależności parametrów ruchu od czasu. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
poznaje zależność wartości prędkości od czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym oraz jej matematyczną postać.
stosuje zależność wartości prędkości od czasu do wyznaczenia prędkości ciała poruszającego się ruchem jednostajnie przyspieszonym.
analizuje i interpretuje wykresy zależności wartości prędkości od czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym.
|
| |
| - pogadanka, - metoda zajęć praktycznych, - dyskusja. |
| |
| |
| |
|
|
Uczniowie przed lekcją w ramach pracy domowej zapoznają się z grafiką interaktywną oraz z blokiem „Warto przeczytać” i wykonują polecenia przy grafice. Na początku lekcji nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości posługując się, jeśli trzeba, komputerem z rzutnikiem, za pomocą którego wyświetla grafikę interaktywną. |
|
Uczniowie dzielą się na trzyosobowe zespoły. W każdym zespole każdy z uczniów przygotowuje wykres zależności wartości prędkości od czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym dla kilku ciał o różnych przyspieszeniach i prędkościach początkowych oraz przynajmniej pięć poleceń do tego wykresu, podobnych do poleceń przy grafice interaktywnej.
Następnie uczniowie wymieniają się swoimi wykresami i każdy rozwiązuje zadania.
Po rozwiązaniu zadań uczniowie znów wymieniają się kartkami i każdy sprawdza rozwiązane zadania.
Nauczyciel odpowiada na wszystkie pytania uczniów.
Gdy uczniowie rozwiążą i sprawdzą swoje zadania, nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, które pojawiły się podczas tego ćwiczenia, a które są istotne.
|
|
Nauczyciel omawia ćwiczenie 8 z „Zestawu ćwiczeń” - w formie pogadanki lub dyskusji z uczniami. Zwraca uwagę na takie kwestie, jak: ile punktów pomiarowych wystarczy, by uznać zależność za liniową? W jakich sytuacjach możemy stwierdzić, że badana zależność jest/nie jest liniowa? |
|
|
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafikę interaktywną można też omówić na początku lekcji. |