Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zależność wartości prędkości w funkcji czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
II. Mechanika. Uczeń:
3) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości oraz drogi od czasu;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
II. Mechanika. Uczeń:
5) sporządza i interpretuje wykresy zależności parametrów ruchu od czasu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. poznaje zależność wartości prędkości od czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym oraz jej matematyczną postać.

  2. stosuje zależność wartości prędkości od czasu do wyznaczenia prędkości ciała poruszającego się ruchem jednostajnie przyspieszonym.

  3. analizuje i interpretuje wykresy zależności wartości prędkości od czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym.

Strategie nauczania:

flipped classroom

Metody nauczania:

- pogadanka,
- metoda zajęć praktycznych,
- dyskusja.

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie przed lekcją w ramach pracy domowej zapoznają się z grafiką interaktywną oraz z blokiem „Warto przeczytać” i wykonują polecenia przy grafice. Na początku lekcji nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości posługując się, jeśli trzeba, komputerem z rzutnikiem, za pomocą którego wyświetla grafikę interaktywną.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie dzielą się na trzyosobowe zespoły. W każdym zespole każdy z uczniów przygotowuje wykres zależności wartości prędkości od czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym dla kilku ciał o różnych przyspieszeniach i prędkościach początkowych oraz przynajmniej pięć poleceń do tego wykresu, podobnych do poleceń przy grafice interaktywnej.

  • Następnie uczniowie wymieniają się swoimi wykresami i każdy rozwiązuje zadania.

  • Po rozwiązaniu zadań uczniowie znów wymieniają się kartkami i każdy sprawdza rozwiązane zadania.

  • Nauczyciel odpowiada na wszystkie pytania uczniów.

  • Gdy uczniowie rozwiążą i sprawdzą swoje zadania, nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, które pojawiły się podczas tego ćwiczenia, a które są istotne.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel omawia ćwiczenie 8 z „Zestawu ćwiczeń” - w formie pogadanki lub dyskusji z uczniami.
Zwraca uwagę na takie kwestie, jak: ile punktów pomiarowych wystarczy, by uznać zależność za liniową? W jakich sytuacjach możemy stwierdzić, że badana zależność jest/nie jest liniowa?

Praca domowa:

Ćwiczenia: 4, 5 i 6

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafikę interaktywną można też omówić na początku lekcji.