Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.1.1
Imię i nazwisko autora: Anna Owsiany
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Meine Augen sind blau. Und deine? / Moje oczy są niebieskie. A twoje?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat wyglądu zewnętrznego osób
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia słownictwo związane z wyglądem zewnętrznym;
podaje wybrane cechy charakteru osób ze swojego otoczenia;
opisuje wygląd dowolnej osoby.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dokonuje samooceny własnej pracy i stosuje różne techniki służące uczeniu się,
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
zadawanie pytań (jaka jest budowa ciała, jak wyglądają oczy, twarz itp. danej osoby);
współpraca z innymi uczniami.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, praca z ilustracją interaktywną, wyjaśnianie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji (opis osoby);
aktywizująca – ilustracja interaktywna, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pokazuje lub wyświetla na ekranie tablicy multimedialnej kilka zdjęć różnych postaci i twarzy (wśród nich może być np. zdjęcie Miss Świata). Prosi uczniów, aby powiedzieli, jak wyglądają te osoby – opisali ich sylwetki, twarze, włosy itd. Nauczyciel pyta uczniów, czy domyślają się, jaki będzie dzisiejszy temat, po czym zapisuje go na tablicy. Następnie prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…”.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu w części Przeczytaj i podkreślenie w nim wyrazów i zwrotów, które znają. Następnie uczniowie zgłaszają, których wyrazów lub zwrotów nie rozumieją. Nauczyciel objaśnia ich znaczenie i zapisuje je na tablicy, tworząc mapę myśli. Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się tablicy i zapamiętanie jak największej liczby wyrazów. Po około minucie prosi uczniów o zamknięcie oczu i zmazuje z tablicy jedno słowo/wyrażenie. Po otworzeniu oczu zadaniem uczniów jest podanie brakującego słowa/wyrażenia oraz jego znaczenia w języku polskim.
Nauczyciel pokazuje ponownie zdjęcia przedstawiające różne osoby i prosi uczniów, aby wymienili jak najwięcej cech wyglądu tych osób.
Uczniowie określają, czy zdania są zgodne z informacjami zawartymi w tekście, oraz ćwiczą użycie nowo poznanych wyrazów w języku niemieckim, dopasowując je do ich polskich odpowiedników (Übung 1 i 3 w części Przeczytaj). Razem rozwiązują i konsultują Übung 2: uzupełniają zdania podanymi wyrazami oraz Übung 4: zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu.
Ilustracja interaktywna pogłębia poruszone już na lekcji zagadnienie leksykalne. Nauczyciel prezentuje informację interaktywną na tablicy multimedialnej, odczytuje wyrażenia i prosi o powtórzenie chóralne poszczególnych wyrazów raz przez dziewczynki, raz przez chłopców, głośno lub cicho; wspólnie z uczniami wyjaśnia ich znaczenie
Uczniowie wykonują Übung 1–3 w części Ilustracja interaktywna, krzyżówkę rozwiązują wspólnie i zapisują hasło do zeszytu. Następnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się, które służą utrwaleniu wyrażeń występujących w tekście i ilustracji interaktywnej. Uczniowie grają wspólnie w memory (Aufgabe 1), indywidualnie wykonują Aufgabe 2, 3, 4, 6 i 7: zaznaczają poprawne odpowiedzi, dopasowują do zdań w języku niemieckim ich tłumaczenia, przyporządkowują wyrazy do odpowiednich kategorii oraz zapisują tłumaczenia zdań. Rozwiązania uczniowie sprawdzają w parach. Niejasności omawiane są na forum. Aufgabe 5 uczniowie wykonują samodzielnie lub w parach (do wyboru nauczyciela), tłumaczenia czytane są głośno i objaśniane na forum.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie mają za zadanie opisać ustnie wygląd swojej koleżanki/swojego kolegi z ławki, wykorzystując poznane wyrazy i zwroty. Nauczyciel chodzi po klasie, słucha wypowiedzi uczniów i w razie potrzeby udziela im wskazówek i poprawia błędy.
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Co wam się podobało w lekcji? Czego się nauczyliście? Uczniowie powinni przedstawić informacje dotyczące wyglądu zewnętrznego osób.
Praca domowa
Uczniowie przygotowują opis wyglądu swojej przyjaciółki lub swojego przyjaciela (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego słownictwa; nauczyciel może wykorzystać metodę odwróconej lekcji i poprosić uczniów, aby w domu przyjrzeli się ilustracji interaktywnej i zaznaczyli wyrażenia, które rozumieją;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), rozwijanie umiejętności czytania i ze zrozumieniem, praca z tekstem oraz nad poprawną wymową i ortografią;
po lekcji: uczniowie wybierają znaną postać z historii, literatury, sportu itd. i przygotowują interaktywny plakat, na którym opisują jej wygląd.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0