Numer e‑materiału: 2.6.1.1

Imię i nazwisko autora: Anna Owsiany

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Meine Augen sind blau. Und deine? / Moje oczy są niebieskie. A twoje?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat wyglądu zewnętrznego osób

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia słownictwo związane z wyglądem zewnętrznym;

  • podaje wybrane cechy charakteru osób ze swojego otoczenia;

  • opisuje wygląd dowolnej osoby.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dokonuje samooceny własnej pracy i stosuje różne techniki służące uczeniu się,

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe.

Strategie uczenia się:

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;

  • zadawanie pytań (jaka jest budowa ciała, jak wyglądają oczy, twarz itp. danej osoby);

  • współpraca z innymi uczniami.

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, praca z ilustracją interaktywną, wyjaśnianie;

  • praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji (opis osoby);

  • aktywizująca – ilustracja interaktywna, burza mózgów;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pokazuje lub wyświetla na ekranie tablicy multimedialnej kilka zdjęć różnych postaci i twarzy (wśród nich może być np. zdjęcie Miss Świata). Prosi uczniów, aby powiedzieli, jak wyglądają te osoby – opisali ich sylwetki, twarze, włosy itd. Nauczyciel pyta uczniów, czy domyślają się, jaki będzie dzisiejszy temat, po czym zapisuje go na tablicy. Następnie prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…”.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu w części Przeczytaj i podkreślenie w nim wyrazów i zwrotów, które znają. Następnie uczniowie zgłaszają, których wyrazów lub zwrotów nie rozumieją. Nauczyciel objaśnia ich znaczenie i zapisuje je na tablicy, tworząc mapę myśli. Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się tablicy i zapamiętanie jak największej liczby wyrazów. Po około minucie prosi uczniów o zamknięcie oczu i zmazuje z tablicy jedno słowo/wyrażenie. Po otworzeniu oczu zadaniem uczniów jest podanie brakującego słowa/wyrażenia oraz jego znaczenia w języku polskim.

  • Nauczyciel pokazuje ponownie zdjęcia przedstawiające różne osoby i prosi uczniów, aby wymienili jak najwięcej cech wyglądu tych osób.

  • Uczniowie określają, czy zdania są zgodne z informacjami zawartymi w tekście, oraz ćwiczą użycie nowo poznanych wyrazów w języku niemieckim, dopasowując je do ich polskich odpowiedników (Übung 1 i 3 w części Przeczytaj). Razem rozwiązują i konsultują Übung 2: uzupełniają zdania podanymi wyrazami oraz Übung 4: zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu.

  • Ilustracja interaktywna pogłębia poruszone już na lekcji zagadnienie leksykalne. Nauczyciel prezentuje informację interaktywną na tablicy multimedialnej, odczytuje wyrażenia i prosi o powtórzenie chóralne poszczególnych wyrazów raz przez dziewczynki, raz przez chłopców, głośno lub cicho; wspólnie z uczniami wyjaśnia ich znaczenie

  • Uczniowie wykonują Übung 1–3 w części Ilustracja interaktywna, krzyżówkę rozwiązują wspólnie i zapisują hasło do zeszytu. Następnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się, które służą utrwaleniu wyrażeń występujących w tekście i ilustracji interaktywnej. Uczniowie grają wspólnie w memory (Aufgabe 1), indywidualnie wykonują Aufgabe 2, 3, 4, 6 i 7: zaznaczają poprawne odpowiedzi, dopasowują do zdań w języku niemieckim ich tłumaczenia, przyporządkowują wyrazy do odpowiednich kategorii oraz zapisują tłumaczenia zdań. Rozwiązania uczniowie sprawdzają w parach. Niejasności omawiane są na forum. Aufgabe 5 uczniowie wykonują samodzielnie lub w parach (do wyboru nauczyciela), tłumaczenia czytane są głośno i objaśniane na forum.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie mają za zadanie opisać ustnie wygląd swojej koleżanki/swojego kolegi z ławki, wykorzystując poznane wyrazy i zwroty. Nauczyciel chodzi po klasie, słucha wypowiedzi uczniów i w razie potrzeby udziela im wskazówek i poprawia błędy.

  • Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Co wam się podobało w lekcji? Czego się nauczyliście? Uczniowie powinni przedstawić informacje dotyczące wyglądu zewnętrznego osób.

Praca domowa

Uczniowie przygotowują opis wyglądu swojej przyjaciółki lub swojego przyjaciela (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego słownictwa; nauczyciel może wykorzystać metodę odwróconej lekcji i poprosić uczniów, aby w domu przyjrzeli się ilustracji interaktywnej i zaznaczyli wyrażenia, które rozumieją;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), rozwijanie umiejętności czytania i ze zrozumieniem, praca z tekstem oraz nad poprawną wymową i ortografią;

  • po lekcji: uczniowie wybierają znaną postać z historii, literatury, sportu itd. i przygotowują interaktywny plakat, na którym opisują jej wygląd.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec