Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak dzisiaj czytamy utwory Słowackiego?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna historię sporu Juliusza Słowackiego z Adamem Mickiewiczem;
dowie się, co współcześni badacze literatury doceniają w dziełach Juliusza Słowackiego;
rozpozna stereotypy związane z recepcją twórczości Juliusza Słowackiego;
prówna wizerunek Juliusza Słowackiego jako romantycznego poety z faktami biograficznymi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
plakat - duże arkusze papieru, mazaki, ilustracje.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel proponuje uczniom, aby obejrzeli film edukacyjny na temat aktualności utworów Juliusza Słowackiego (dostępny w e‑materiale) i zredagowali pięć pytań, na które odpowiada profesor Michał Kuziak w swoim wykładzie.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od rozmowy z uczniami na temat problemów, z którymi współcześnie zmagają się młodzi ludzie. Nauczyciel pyta o to, co może spowodować spory i kłótnie między ludźmi.
Faza realizacyjna:
Prowadzący zajęcia odtwarza nagranie audio i na tej podstawie uczniowie wypowiadają się na temat historii sporu Juliusza Słowackiego z Adamem Mickiewiczem.
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i wskazuje każdej z nich inny temat do opracowania plakatu (uczniowie w grupach zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” i korzystają z materiałów z pozostałych w sekcji).
Każda grupa odpowiada za jeden plakat, któremu nadaje tytuł:
- Czy i dlaczego współcześni doceniają dzieła Juliusza Słowackiego?
- Stereotypy związane z recepcją twórczości Juliusza Słowackiego.
- Wizerunek Juliusza Słowackiego jako romantycznego poety.
Na plakatach uczniowie zapisują swoje odpowiedzi, opatrują ilustracjami. Plakaty krążą między zespołami i ostatecznie wracają do tych grup, które miały je na początku zajęć.
Uczniowie umieszczają plakaty w widocznym miejscu sali lekcyjnej, omawiają zapisane informacje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel proponuje, aby uczniowie zaprezentowali zredagowane przez siebie pytania związane z filmem edukacyjnym (zadanie wykonali przed lekcją), rozmawiają na ich temat, konfrontują z tymi, które opracowali ich koledzy/koleżanki.
Nauczyciel ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Polecenie 1 z sekcji „Audiobook”:
Wysłuchaj nagrania - wywiadu z Aliną Kowalczykową, badaczką literatury romantyzmu. Zwróć uwagę na stereotypy związane z recepcją twórczości Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego. Swoje spostrzeżenia zapisz w formie mapy myśli.
Materiały pomocnicze:
Justyna Sobolewska, Rozmowa z Aliną Kowalczykową, w: „Polityka”, 2 września 2009.
Juliusz Słowacki. Wieszcz, którego nie chcieliśmy, dostępny w internecie: https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/2575869,Juliusz‑Slowacki‑Wieszcz‑ktorego‑nie‑chcielismy.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.