Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.6.7
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wie entsteht Schokolade?/Jak powstaje czekolada?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cele ogólne lekcji
Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat rodzajów i procesu powstawania czekolady.
Cele szczegółowe lekcji
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia podstawowe gatunki czekolady;
wyjaśnia, jak powstaje czekolada;
opisuje przygotowanie deseru czekoladowego.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
pracuje w oparciu na autentycznych materiałach językowych;
uzyskuje informację na temat swoich postępów;
uczestniczy w grze/zabawie językowej;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć;
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody i formy pracy
podająca – pogadanka, opis,
aktywizująca – skrzynka pytań, wspólne czytanie, burza mózgów, Partner Check,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
tekst źródłowy wydrukowany i pocięty na fragmenty,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
pudełko,
kartki z pytaniami.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat roli Szwajcarów w wynalezieniu kremowej i delikatnej czekolady.
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że biała czekolada powstała w Szwajcarii już w latach 30. XX wieku, a ostatnim wynalazkiem jednej ze szwajcarskich firm jest rubinowa (różowa) czekolada, która pojawiła się na rynku zupełnie niedawno – w 2017 roku.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu: rodzaje czekolady, składniki czekolady, proces tworzenia czekolady.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przed lekcją drukuje tekst źródłowy i tnie go na kawałki. Każda grupa dostaje fragment z pociętego tekstu odnoszący się do innego rodzaju czekolady i jej zadaniem jest przygotować streszczenie otrzymanego fragmentu w 2‑3 zdaniach. Po wykonaniu zadania grupy prezentują swoje streszczenia na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania do tekstu (Übung 2‑3) zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami: Wykonaj naprzemiennie z koleżanką/kolegą przykłady, skonsultuj z nim/nią swój tok rozumowania, porównaj swoje rozwiązania z inną parą, w razie konieczności zgłoś się po pomoc do nauczyciela.
Uczniowie zapoznają się z multimedium, oglądają film. Następnie zostają podzieleni na grupy, każda z grup tworzy 10 pytań do filmiku. Pytania grup zostają wrzucone do wspólnego pojemnika, po czym przedstawiciele poszczególnych grup losują po 10 dowolnych pytań i odpowiadają na nie w określonym czasie. Po zakończeniu przekazują swoje pytania i odpowiedzi innej grupie celem weryfikacji poprawności i ewentualnej korekty odpowiedzi.
Uczniowie wykonują indywidualnie Übung 1, 2 i 3 do multimedium (film). Następnie omawiają swoje rozwiązania na forum klasy, porównują z koleżankami i kolegami z klasy oraz otrzymują od nauczyciela informację zwrotną.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie konstruują samodzielnie podsumowanie wykresów dotyczących spożywania czekolady przez Europejczyków. Wybrani uczniowie zaprezentują swoje opisy, do których odniesie się nauczyciel, udzielając informacji zwrotnej.
Uwaga:
Podczas realizacji lekcji w klasie można zaproponować uczniom w ramach podsumowania metodę aktywizującą „skrzynkę pytań”. Nauczyciel umieszcza w pudełku kartki z pytaniami dotyczącymi omawianego tematu. Uczniowie podchodzą i losują karteczki, a następnie udzielają odpowiedzi. Metodę można wzbogacić o element rywalizacji – klasę podzielić na 2‑3 grupy, które będą otrzymywały punkty za poprawnie udzielone odpowiedzi. Nagrodą może być coś słodkiego.
Praca domowa
Znajdź ciekawy przepis kulinarny, w którym wykorzystywana jest czekolada. Podaj potrzebne składniki i opisz przygotowanie zaproponowanego dania. Wykorzystaj znajomość strony biernej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu
Przed lekcją (w ramach metody lekcji odwróconej) uczniowie wyszukują informacje na temat powstawania i składu czekolady.
W trakcie lekcji uczniowie pracują z tekstem transkrypcji i tworzą mapę pojęć: Rund um die Schokolade (Schokoladensorten, Verwendung, Zutaten ...).
Po lekcji uczniowie przygotowują quiz w formie online. Pytania dotyczą informacji przedstawionych w multimedium. Na następnej lekcji odbędzie się powtórka z wykorzystaniem przygotowanych quizów.
Wykaz źródeł
Die Deutschen lieben Milch‑Schokolade, de.statista.com.
Kakaowiec właściwy, pl.wikipedia.org.
Schokolade, de.wikipedia.org.
Schweizer: innen essen am meisten Schokolade, de.statista.com.