Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.10.2
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Ich schwimme gern / Lubię pływać
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność formułowania krótkiej wypowiedzi na temat wybranych dyscyplin sportowych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, czy lubią któryś ze sportów, o których mówi Ampel, czy wolą jakieś inne aktywności sportowe, jeśli tak, to jakie. Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazkach, o czym mogą rozmawiać nauczyciel i dzieci, jakie dyscypliny lubią Ben, Tim, Klara i Lina. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają. | plenum | ||
Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy i rozdaje każdej grupie arkusz papieru z zapisanym na środku zdaniem Was ist dein Lieblingssport? Nauczyciel odczytuje pytanie na głos, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | plenum | arkusze papieru z zapisanym na środku zdaniem Was ist dein Lieblingssport? | |
Uczniowie rysują na arkuszach symbole dyscyplin sportowych, które lubią uprawiać. Następnie każdy uczeń mówi, co lubi robić, wskazując rzecz, którą narysował. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | praca w grupach | kredki | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza piosenkę, pokazując przy tym gestami dyscypliny sportów, o których jest w niej mowa (e‑materiał: Plik audio). Następnie wyświetla na tablicy tekst piosenki, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy i zwroty. Nauczyciel jeszcze raz odtwarza piosenkę, prosi uczniów, aby tym razem oni pokazywali gestami dyscypliny sportu przy słowach: Ich spiele gern Tennis, Ich spiele gern Fußball, Ich laufe gern, Ich schwimme gern. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające czterech bohaterów komiksu. Ochotnicy podchodzą do tablicy i przyporządkowują podpisy do ilustracji (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). | plenum | tablica interaktywna | |
Uczniowie ustawiają się w kole. Nauczyciel podaje pierwszemu uczniowi piłkę, mówiąc: Ich laufe gern. Und du? Sag uns sofort, was ist dein Lieblingssport? (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Uczeń odpowiada, np. Ich schwimme gern, podaje piłkę koledze lub koleżance stojącym obok i zadaje te same pytania, które usłyszał przed chwilą od nauczyciela. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie powiedzą, jaka jest ich ulubiona dyscyplina sportowa. | plenum | piłka | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i proponuje uczniom zabawę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1 i 2). Rozdaje każdej grupie cztery karty obrazkowe ilustrujące dyscypliny sportowe (bieganie, pływanie, grę w tenisa, grę w piłkę nożną). Zaprasza kolejnych przedstawicieli każdej z grup na środek klasy. Uczniowie pokazują gestami, o jaką dyscyplinę sportową chodzi. Reszta klasy zgaduje i wypowiada na głos zdanie, co lubi robić dany uczeń (uczniowie rozpoczynają swoją wypowiedź od Ich …). | praca w grupach | 15 min | karty obrazkowe ilustrujące dyscypliny sportowe |
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach zadawali sobie pytanie Was ist dein Lieblingssport? i na nie odpowiadali (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | praca w parach | ||
Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi, aby każdy uczeń narysował w zeszycie siebie uprawiającego swoją ulubioną dyscyplinę sportu. | praca indywidualna | kredki | |
Uwagi metodyczne
Faza wprowadzająca
Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, czy lubią któryś ze sportów, o których mówi Ampel, czy wolą jakieś inne aktywności sportowe, jeśli tak, to jakie. Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazkach, o czym mogą rozmawiać nauczyciel i dzieci, jakie dyscypliny lubią Ben, Tim, Klara i Lina.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają.
plenum
Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy i rozdaje każdej grupie arkusz papieru z zapisanym na środku zdaniem Was ist dein Lieblingssport? Nauczyciel odczytuje pytanie na głos, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
plenum
arkusze papieru z zapisanym na środku zdaniem Was ist dein Lieblingssport?
Uczniowie rysują na arkuszach symbole dyscyplin sportowych, które lubią uprawiać. Następnie każdy uczeń mówi, co lubi robić, wskazując rzecz, którą narysował. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
praca w grupach
kredki
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza piosenkę, pokazując przy tym gestami dyscypliny sportów, o których jest w niej mowa (e‑materiał: Plik audio). Następnie wyświetla na tablicy tekst piosenki, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy i zwroty. Nauczyciel jeszcze raz odtwarza piosenkę, prosi uczniów, aby tym razem oni pokazywali gestami dyscypliny sportu przy słowach: Ich spiele gern Tennis, Ich spiele gern Fußball, Ich laufe gern, Ich schwimme gern.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające czterech bohaterów komiksu. Ochotnicy podchodzą do tablicy i przyporządkowują podpisy do ilustracji (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).
plenum
tablica interaktywna
Uczniowie ustawiają się w kole. Nauczyciel podaje pierwszemu uczniowi piłkę, mówiąc: Ich laufe gern. Und du? Sag uns sofort, was ist dein Lieblingssport? (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Uczeń odpowiada, np. Ich schwimme gern, podaje piłkę koledze lub koleżance stojącym obok i zadaje te same pytania, które usłyszał przed chwilą od nauczyciela. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie powiedzą, jaka jest ich ulubiona dyscyplina sportowa.
plenum
piłka
Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i proponuje uczniom zabawę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1 i 2). Rozdaje każdej grupie cztery karty obrazkowe ilustrujące dyscypliny sportowe (bieganie, pływanie, grę w tenisa, grę w piłkę nożną). Zaprasza kolejnych przedstawicieli każdej z grup na środek klasy. Uczniowie pokazują gestami, o jaką dyscyplinę sportową chodzi. Reszta klasy zgaduje i wypowiada na głos zdanie, co lubi robić dany uczeń (uczniowie rozpoczynają swoją wypowiedź od Ich …).
praca w grupach
15 min
karty obrazkowe ilustrujące dyscypliny sportowe
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach zadawali sobie pytanie Was ist dein Lieblingssport? i na nie odpowiadali (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca w parach
Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi, aby każdy uczeń narysował w zeszycie siebie uprawiającego swoją ulubioną dyscyplinę sportu.
praca indywidualna
kredki
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0