Numer e‑materiału: 1.1.10.2
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Ich schwimme gern / Lubię pływać
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność formułowania krótkiej wypowiedzi na temat wybranych dyscyplin sportowych

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
10) sport.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia wybrane dyscypliny sportu;

  • formułuje krótką wypowiedź na temat tego, jaki sport lubi najbardziej;

  • formułuje pytanie o ulubiony sport rówieśnika.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z plikiem audio;

    • dyskusja;

    • tworzenie mapy pojęć;

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • arkusze papieru z zapisanym na środku zdaniem Was ist dein Lieblingssport?;

  • karty obrazkowe przedstawiające dyscypliny sportowe;

  • piłka;

  • kredki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Plik może zostać wykorzystany do ćwiczeń na rozumienie ze słuchu, innych niż zaproponowane w poleceniach, np. ustalenie kontekstu (kto, gdzie, kiedy, co robi). Uczniowie mogą nadać nagraniu tytuł. Plik audio to również inspiracja do ułożenia podobnych dialogów lub odegrania przez uczniów ról i odtworzenia nagranych dialogów.
Ponadto z plikiem audio można zainicjować zabawę w echo (powtarzanie na różne sposoby) czy głuchy telefon (z wykorzystaniem wybranej frazy z nagrania).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, czy lubią któryś ze sportów, o których mówi Ampel, czy wolą jakieś inne aktywności sportowe, jeśli tak, to jakie. Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazkach, o czym mogą rozmawiać nauczyciel i dzieci, jakie dyscypliny lubią Ben, Tim, Klara i Lina.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają.

plenum

Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy i rozdaje każdej grupie arkusz papieru z zapisanym na środku zdaniem Was ist dein Lieblingssport? Nauczyciel odczytuje pytanie na głos, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

arkusze papieru z zapisanym na środku zdaniem Was ist dein Lieblingssport?

Uczniowie rysują na arkuszach symbole dyscyplin sportowych, które lubią uprawiać. Następnie każdy uczeń mówi, co lubi robić, wskazując rzecz, którą narysował. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca w grupach

kredki

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza piosenkę, pokazując przy tym gestami dyscypliny sportów, o których jest w niej mowa (e‑materiał: Plik audio). Następnie wyświetla na tablicy tekst piosenki, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy i zwroty. Nauczyciel jeszcze raz odtwarza piosenkę, prosi uczniów, aby tym razem oni pokazywali gestami dyscypliny sportu przy słowach: Ich spiele gern Tennis, Ich spiele gern Fußball, Ich laufe gern, Ich schwimme gern.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające czterech bohaterów komiksu. Ochotnicy podchodzą do tablicy i przyporządkowują podpisy do ilustracji (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie ustawiają się w kole. Nauczyciel podaje pierwszemu uczniowi piłkę, mówiąc: Ich laufe gern. Und du? Sag uns sofort, was ist dein Lieblingssport? (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Uczeń odpowiada, np. Ich schwimme gern, podaje piłkę koledze lub koleżance stojącym obok i zadaje te same pytania, które usłyszał przed chwilą od nauczyciela. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie powiedzą, jaka jest ich ulubiona dyscyplina sportowa.

plenum

piłka

Faza podsumowująca

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i proponuje uczniom zabawę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1 i 2). Rozdaje każdej grupie cztery karty obrazkowe ilustrujące dyscypliny sportowe (bieganie, pływanie, grę w tenisa, grę w piłkę nożną). Zaprasza kolejnych przedstawicieli każdej z grup na środek klasy. Uczniowie pokazują gestami, o jaką dyscyplinę sportową chodzi. Reszta klasy zgaduje i wypowiada na głos zdanie, co lubi robić dany uczeń (uczniowie rozpoczynają swoją wypowiedź od Ich).

praca w grupach

15 min

karty obrazkowe ilustrujące dyscypliny sportowe

Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach zadawali sobie pytanie Was ist dein Lieblingssport? i na nie odpowiadali (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w parach

Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi, aby każdy uczeń narysował w zeszycie siebie uprawiającego swoją ulubioną dyscyplinę sportu.

praca indywidualna

kredki

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, czy lubią któryś ze sportów, o których mówi Ampel, czy wolą jakieś inne aktywności sportowe, jeśli tak, to jakie. Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazkach, o czym mogą rozmawiać nauczyciel i dzieci, jakie dyscypliny lubią Ben, Tim, Klara i Lina.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają.

plenum

Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy i rozdaje każdej grupie arkusz papieru z zapisanym na środku zdaniem Was ist dein Lieblingssport? Nauczyciel odczytuje pytanie na głos, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

arkusze papieru z zapisanym na środku zdaniem Was ist dein Lieblingssport?

Uczniowie rysują na arkuszach symbole dyscyplin sportowych, które lubią uprawiać. Następnie każdy uczeń mówi, co lubi robić, wskazując rzecz, którą narysował. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca w grupach

kredki

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza piosenkę, pokazując przy tym gestami dyscypliny sportów, o których jest w niej mowa (e‑materiał: Plik audio). Następnie wyświetla na tablicy tekst piosenki, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy i zwroty. Nauczyciel jeszcze raz odtwarza piosenkę, prosi uczniów, aby tym razem oni pokazywali gestami dyscypliny sportu przy słowach: Ich spiele gern Tennis, Ich spiele gern Fußball, Ich laufe gern, Ich schwimme gern.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające czterech bohaterów komiksu. Ochotnicy podchodzą do tablicy i przyporządkowują podpisy do ilustracji (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie ustawiają się w kole. Nauczyciel podaje pierwszemu uczniowi piłkę, mówiąc: Ich laufe gern. Und du? Sag uns sofort, was ist dein Lieblingssport? (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Uczeń odpowiada, np. Ich schwimme gern, podaje piłkę koledze lub koleżance stojącym obok i zadaje te same pytania, które usłyszał przed chwilą od nauczyciela. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie powiedzą, jaka jest ich ulubiona dyscyplina sportowa.

plenum

piłka

Faza podsumowująca

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i proponuje uczniom zabawę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1 i 2). Rozdaje każdej grupie cztery karty obrazkowe ilustrujące dyscypliny sportowe (bieganie, pływanie, grę w tenisa, grę w piłkę nożną). Zaprasza kolejnych przedstawicieli każdej z grup na środek klasy. Uczniowie pokazują gestami, o jaką dyscyplinę sportową chodzi. Reszta klasy zgaduje i wypowiada na głos zdanie, co lubi robić dany uczeń (uczniowie rozpoczynają swoją wypowiedź od Ich).

praca w grupach

15 min

karty obrazkowe ilustrujące dyscypliny sportowe

Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach zadawali sobie pytanie Was ist dein Lieblingssport? i na nie odpowiadali (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w parach

Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi, aby każdy uczeń narysował w zeszycie siebie uprawiającego swoją ulubioną dyscyplinę sportu.

praca indywidualna

kredki

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec