Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak wykonać model Układu Słonecznego? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii; III. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 4) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej i roku świetlnego. Zakres rozszerzony IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Metoda projektu |
Metody nauczania: | analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | Uczniowie sami decydują o niezbędnych materiałach. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały o planetach |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel co najmniej tydzień wcześniej informuje uczniów o projekcie „model Układu Słonecznego dla każdego”. Uczniowie dzielą się na grupy, maksymalnie 4‑osobowe. Nauczyciel instruuje uczniów o temacie projektu i wyborze grupy docelowej, dla której uczniowie mają przygotować model: 1. uczniowie szkół podstawowych Uczniowie w grupie dzielą się obowiązkami w projekcie: zaopatrzenie w materiały, dostosowanie modelu do grupy wiekowej, wykonanie. Każda grupa musi przedstawić pisemny plan działań wraz z uzasadnieniem wyboru cech najistotniejszych w modelu, doboru skali, materiałów i sposobu wykonania. | |
Faza realizacyjna: | |
Ponieważ lekcja jest realizowana w formie projektu jej przebieg jest niestandardowy. Uczniowie na każdym etapie realizacji projektu mogą się konsultować pomiędzy grupami, a przede wszystkim z nauczycielem. Należy pamiętać o tym co dany model ma pokazywać i do jakiej grupy docelowej ma przemawiać. Dla przedszkolaków najważniejsza jest zabawa i ruch: model ma przekazywać tylko najważniejsze cechy jak kolor, rozmiar, ewentualnie odległość. Warto użyć balonów. Dla uczniów szkół podstawowych nacisk należy kłaść na kolory, kolejność i cechy planet. Odległości warto przedstawić przy pomocy kroków na boisku szkolnym. Najdokładniejszy model powinien zostać wykonany dla licealistów, zachowywać nachylenia orbit, szczegóły planet, ale nie koniecznie wizualne zachowanie odległości pomiędzy planetami. Dużo ciekawostek i szczegółów powinien mieć model dla grupy dorosłych, ponieważ są to osoby, które coś o Układzie Słonecznym wiedzą, ale chcemy je zaciekawić. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie prezentują swój model w grupie docelowej. Na przykład na zebraniu rodziców, innej klasie w swojej szkole, w szkole lub przedszkolu młodszego rodzeństwa. | |
Praca domowa: | |
Zestaw zadań sprawdzających z tego e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe powinno zostać odtworzone przez uczniów w czasie wykonywania planu projektu. |