Numer e‑materiału: 1.1.5.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Der Teddy ist braun / Miś jest brązowy
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania zabawek, liczenia ich oraz określania ich kolorów

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
5) mój dzień, moje zabawy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • podaje nazwy zabawek;

  • liczy zabawki;

  • określa kolor zabawek.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym;

  • na lekcji wykorzystane są atrakcyjne pomoce dydaktyczne (animacja, worek z zabawkami, karty obrazkowe).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa);

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • podejście komunikacyjne,

    • praktyczna,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • karty obrazkowe,

    • praca z plikiem audio,

    • praca z multimedium (animacja),

  • formy pracy:

    • plenum,

    • praca w grupach,

    • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe,

  • kredki,

  • worek z zabawkami.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Animacja może być wykorzystana do powtórzenia poznanego słownictwa lub jako rozgrzewka na kolejnej lekcji. Nauczyciel może zaproponować uczniom podkładanie głosów do animacji.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel pokazuje uczniom worek i prosi o odgadnięcie, co może być w środku. Następnie ochotnicy podchodzą do worka i wyjmują z niego po jednym przedmiocie. Uczniowie nazywają przedmioty. Następuje dyskusja o tym, czym lubią się bawić uczniowie.

plenum

15 min

worek (lub karton) wypełniony zabawkami (miś, dinozaur, klocki, lalka, piłka w kolorach, które będą wprowadzone podczas lekcji: czerwony, zielony, niebieski, brązowy)

Nauczyciel prosi uczniów o policzenie zabawek wyjętych z worka.

Nauczyciel pyta, jakiego koloru są zabawki wyjęte z worka. Uczniowie odpowiadają w języku polskim.

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację z Klarą i Benem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co widzą na ilustracji. Sprawdzają, czy w pokoju Klary są zabawki, które przed chwilą wyjęły z worka (e‑materiał: Przeczytaj).

tablica interaktywna

Uczniowie porównują kolory zabawek wyjętych z worka z kolorami zabawek na ilustracji. Powtarzają za nauczycielem wyrazy: braun, blau, rot, grün, bunt (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje nagranie z dialogiem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o czym rozmawiają Ben i Klara. Podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel ponownie prezentuje nagranie, objaśniając uczniom nieznane wyrazy. Uczniowie powtarzają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

22 min

tablica interaktywna

Uczniowie wskazują, jakie zabawki ma Ben, a jakie Klara. Powtarzają na głos nazwy tych zabawek w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jedna grupa uczniów ukrywa w klasie zabawki, które były w worku. Druga grupa zamyka w tym czasie oczy albo wspólnie z nauczycielem wychodzi z klasy. Następnie uczniowie z drugiej grupy szukają w klasie ukrytych zabawek. Jeśli któryś uczeń znajdzie zabawkę, podaje głośno jej nazwę i kolor w języku niemieckim. Potem role grup się odwracają. Wygrywa ta grupa, która znajdzie wszystkie zabawki, poda ich właściwe nazwy i kolory.

Zamiast zaproponowanej zabawy nauczyciel może wyświetlić na tablicy interaktywnej zadanie 4 i 5 (e‑materiał: Przeczytaj), których celem jest utrwalenie nazw zabawek.

praca w grupach

zabawki w kolorach, których nazwy są ćwiczone podczas lekcji

Nauczyciel prezentuje animację i prosi uczniów o uważne jej obejrzenie (e‑materiał: Animacja). Po pierwszym odtworzeniu animacji nauczyciel pyta, gdzie Klara umieściła swoje zabawki (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

karty obrazkowe z kolorami, zabawki

Nauczyciel ponownie odtwarza animację. Tym razem prosi uczniów, aby zapamiętali, ile klocków ma Klara i jaką zabawkę Bena znalazła Klara u siebie w pokoju. Uczniowie podają swoje propozycje odpowiedzi. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej pudełko z klockami Klary i prosi uczniów o policzenie ich na głos (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje od nauczyciela 9 kolorowych klocków. Zadaniem uczniów jest policzenie klocków. Ochotnicy zgłaszają się i liczą klocki na głos. Następnie każda para dzieli klocki na dwie grupy: uczniowie odkładają na jedną stronę klocki w kolorach, które już znają, a na drugą stronę – wszystkie inne. Kiedy nauczyciel wypowiada na głos nazwę koloru, uczniowie podnoszą do góry klocek w tym kolorze.

praca w parach

9 kolorowych klocków dla każdej pary

Faza podsumowująca

Nauczyciel zaprasza uczniów do posprzątania klasy. Zadaniem uczniów jest wrzucenie wszystkich zabawek do worka. Na koniec nauczyciel mówi: Bravo, Kinder. Alles ist perfekt. Uczniowie wracają na swoje miejsca. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zadanie 4 (e‑materiał: Animacja). Uczniowie słuchają, w jaki sposób mama pochwaliła Klarę, i wskazują poprawną odpowiedź.

plenum

8 min

worek z zabawkami

Uczniowie w domu rysują swoją ulubioną zabawkę. Na następnej lekcji nauczyciel przymocowuje wszystkie rysunki do gazetki ściennej, tworząc w ten sposób galerię.

zadanie domowe

Nauczyciel żegna się z uczniami i dziękuje im za aktywną pracę na lekcji.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel pokazuje uczniom worek i prosi o odgadnięcie, co może być w środku. Następnie ochotnicy podchodzą do worka i wyjmują z niego po jednym przedmiocie. Uczniowie nazywają przedmioty. Następuje dyskusja o tym, czym lubią się bawić uczniowie.

plenum

15 min

worek (lub karton) wypełniony zabawkami (miś, dinozaur, klocki, lalka, piłka w kolorach, które będą wprowadzone podczas lekcji: czerwony, zielony, niebieski, brązowy)

Nauczyciel prosi uczniów o policzenie zabawek wyjętych z worka.

Nauczyciel pyta, jakiego koloru są zabawki wyjęte z worka. Uczniowie odpowiadają w języku polskim.

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację z Klarą i Benem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co widzą na ilustracji. Sprawdzają, czy w pokoju Klary są zabawki, które przed chwilą wyjęły z worka (e‑materiał: Przeczytaj).

tablica interaktywna

Uczniowie porównują kolory zabawek wyjętych z worka z kolorami zabawek na ilustracji. Powtarzają za nauczycielem wyrazy: braun, blau, rot, grün, bunt (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje nagranie z dialogiem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o czym rozmawiają Ben i Klara. Podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel ponownie prezentuje nagranie, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy. Uczniowie powtarzają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

22 min

tablica interaktywna

Uczniowie wskazują, jakie zabawki ma Ben, a jakie Klara. Powtarzają na głos nazwy tych zabawek w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jedna grupa uczniów ukrywa w klasie zabawki, które były w worku. Druga grupa zamyka w tym czasie oczy albo wspólnie z nauczycielem wychodzi z klasy. Następnie uczniowie z drugiej grupy szukają w klasie ukrytych zabawek. Jeśli któryś uczeń znajdzie zabawkę, podaje głośno jej nazwę i kolor w języku niemieckim. Potem role grup się odwracają. Wygrywa ta grupa, która znajdzie wszystkie zabawki, poda ich właściwe nazwy i kolory.

Zamiast zaproponowanej zabawy nauczyciel może wyświetlić na tablicy interaktywnej zadanie 4 i 5 (e‑materiał: Przeczytaj), których celem jest utrwalenie nazw zabawek.

praca w grupach

zabawki w kolorach, których nazwy są ćwiczone podczas lekcji

Nauczyciel prezentuje animację i prosi uczniów o uważne jej obejrzenie (e‑materiał: Animacja). Po pierwszym odtworzeniu animacji nauczyciel pyta, gdzie Klara umieściła swoje zabawki (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

karty obrazkowe z kolorami, zabawki

Nauczyciel ponownie odtwarza animację. Tym razem prosi uczniów, aby zapamiętali, ile klocków ma Klara i jaką zabawkę Bena znalazła Klara u siebie w pokoju. Uczniowie podają swoje propozycje odpowiedzi. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej pudełko z klockami Klary i prosi uczniów o policzenie ich na głos (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje od nauczyciela 9 kolorowych klocków. Zadaniem uczniów jest policzenie klocków. Ochotnicy zgłaszają się i liczą klocki na głos. Następnie każda para dzieli klocki na dwie grupy: uczniowie odkładają na jedną stronę klocki w kolorach, które już znają, a na drugą stronę – wszystkie inne. Kiedy nauczyciel wypowiada na głos nazwę koloru, uczniowie podnoszą do góry klocek w tym kolorze.

praca w parach

9 kolorowych klocków dla każdej pary

Faza podsumowująca

Nauczyciel zaprasza uczniów do posprzątania klasy. Zadaniem uczniów jest wrzucenie wszystkich zabawek do worka. Na koniec nauczyciel mówi: Bravo, Kinder. Alles ist perfekt. Uczniowie wracają na swoje miejsca. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zadanie 4 (e‑materiał: Animacja). Uczniowie słuchają, w jaki sposób mama pochwaliła Klarę, i wskazują poprawną odpowiedź.

plenum

8 min

worek z zabawkami

Uczniowie w domu rysują swoją ulubioną zabawkę. Na następnej lekcji nauczyciel przymocowuje wszystkie rysunki do gazetki ściennej, tworząc w ten sposób galerię.

zadanie domowe

Nauczyciel żegna się z uczniami i dziękuje im za aktywną pracę na lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec