Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.5.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Der Teddy ist braun / Miś jest brązowy
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania zabawek, liczenia ich oraz określania ich kolorów
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel pokazuje uczniom worek i prosi o odgadnięcie, co może być w środku. Następnie ochotnicy podchodzą do worka i wyjmują z niego po jednym przedmiocie. Uczniowie nazywają przedmioty. Następuje dyskusja o tym, czym lubią się bawić uczniowie. | plenum | 15 min | worek (lub karton) wypełniony zabawkami (miś, dinozaur, klocki, lalka, piłka w kolorach, które będą wprowadzone podczas lekcji: czerwony, zielony, niebieski, brązowy) |
Nauczyciel prosi uczniów o policzenie zabawek wyjętych z worka. | |||
Nauczyciel pyta, jakiego koloru są zabawki wyjęte z worka. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację z Klarą i Benem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co widzą na ilustracji. Sprawdzają, czy w pokoju Klary są zabawki, które przed chwilą wyjęły z worka (e‑materiał: Przeczytaj). | tablica interaktywna | ||
Uczniowie porównują kolory zabawek wyjętych z worka z kolorami zabawek na ilustracji. Powtarzają za nauczycielem wyrazy: braun, blau, rot, grün, bunt (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje nagranie z dialogiem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o czym rozmawiają Ben i Klara. Podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel ponownie prezentuje nagranie, objaśniając uczniom nieznane wyrazy. Uczniowie powtarzają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj). | plenum | 22 min | tablica interaktywna |
Uczniowie wskazują, jakie zabawki ma Ben, a jakie Klara. Powtarzają na głos nazwy tych zabawek w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2). | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jedna grupa uczniów ukrywa w klasie zabawki, które były w worku. Druga grupa zamyka w tym czasie oczy albo wspólnie z nauczycielem wychodzi z klasy. Następnie uczniowie z drugiej grupy szukają w klasie ukrytych zabawek. Jeśli któryś uczeń znajdzie zabawkę, podaje głośno jej nazwę i kolor w języku niemieckim. Potem role grup się odwracają. Wygrywa ta grupa, która znajdzie wszystkie zabawki, poda ich właściwe nazwy i kolory. Zamiast zaproponowanej zabawy nauczyciel może wyświetlić na tablicy interaktywnej zadanie 4 i 5 (e‑materiał: Przeczytaj), których celem jest utrwalenie nazw zabawek. | praca w grupach | zabawki w kolorach, których nazwy są ćwiczone podczas lekcji | |
Nauczyciel prezentuje animację i prosi uczniów o uważne jej obejrzenie (e‑materiał: Animacja). Po pierwszym odtworzeniu animacji nauczyciel pyta, gdzie Klara umieściła swoje zabawki (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). | karty obrazkowe z kolorami, zabawki | ||
Nauczyciel ponownie odtwarza animację. Tym razem prosi uczniów, aby zapamiętali, ile klocków ma Klara i jaką zabawkę Bena znalazła Klara u siebie w pokoju. Uczniowie podają swoje propozycje odpowiedzi. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej pudełko z klockami Klary i prosi uczniów o policzenie ich na głos (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). | plenum | tablica interaktywna | |
Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje od nauczyciela 9 kolorowych klocków. Zadaniem uczniów jest policzenie klocków. Ochotnicy zgłaszają się i liczą klocki na głos. Następnie każda para dzieli klocki na dwie grupy: uczniowie odkładają na jedną stronę klocki w kolorach, które już znają, a na drugą stronę – wszystkie inne. Kiedy nauczyciel wypowiada na głos nazwę koloru, uczniowie podnoszą do góry klocek w tym kolorze. | praca w parach | 9 kolorowych klocków dla każdej pary | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel zaprasza uczniów do posprzątania klasy. Zadaniem uczniów jest wrzucenie wszystkich zabawek do worka. Na koniec nauczyciel mówi: Bravo, Kinder. Alles ist perfekt. Uczniowie wracają na swoje miejsca. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zadanie 4 (e‑materiał: Animacja). Uczniowie słuchają, w jaki sposób mama pochwaliła Klarę, i wskazują poprawną odpowiedź. | plenum | 8 min | worek z zabawkami |
Uczniowie w domu rysują swoją ulubioną zabawkę. Na następnej lekcji nauczyciel przymocowuje wszystkie rysunki do gazetki ściennej, tworząc w ten sposób galerię. | zadanie domowe | ||
Nauczyciel żegna się z uczniami i dziękuje im za aktywną pracę na lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pokazuje uczniom worek i prosi o odgadnięcie, co może być w środku. Następnie ochotnicy podchodzą do worka i wyjmują z niego po jednym przedmiocie. Uczniowie nazywają przedmioty. Następuje dyskusja o tym, czym lubią się bawić uczniowie.
plenum
15 min
worek (lub karton) wypełniony zabawkami (miś, dinozaur, klocki, lalka, piłka w kolorach, które będą wprowadzone podczas lekcji: czerwony, zielony, niebieski, brązowy)
Nauczyciel prosi uczniów o policzenie zabawek wyjętych z worka.
Nauczyciel pyta, jakiego koloru są zabawki wyjęte z worka. Uczniowie odpowiadają w języku polskim.
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację z Klarą i Benem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co widzą na ilustracji. Sprawdzają, czy w pokoju Klary są zabawki, które przed chwilą wyjęły z worka (e‑materiał: Przeczytaj).
tablica interaktywna
Uczniowie porównują kolory zabawek wyjętych z worka z kolorami zabawek na ilustracji. Powtarzają za nauczycielem wyrazy: braun, blau, rot, grün, bunt (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje nagranie z dialogiem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o czym rozmawiają Ben i Klara. Podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel ponownie prezentuje nagranie, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy. Uczniowie powtarzają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj).
plenum
22 min
tablica interaktywna
Uczniowie wskazują, jakie zabawki ma Ben, a jakie Klara. Powtarzają na głos nazwy tych zabawek w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2).
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jedna grupa uczniów ukrywa w klasie zabawki, które były w worku. Druga grupa zamyka w tym czasie oczy albo wspólnie z nauczycielem wychodzi z klasy. Następnie uczniowie z drugiej grupy szukają w klasie ukrytych zabawek. Jeśli któryś uczeń znajdzie zabawkę, podaje głośno jej nazwę i kolor w języku niemieckim. Potem role grup się odwracają. Wygrywa ta grupa, która znajdzie wszystkie zabawki, poda ich właściwe nazwy i kolory.
Zamiast zaproponowanej zabawy nauczyciel może wyświetlić na tablicy interaktywnej zadanie 4 i 5 (e‑materiał: Przeczytaj), których celem jest utrwalenie nazw zabawek.
praca w grupach
zabawki w kolorach, których nazwy są ćwiczone podczas lekcji
Nauczyciel prezentuje animację i prosi uczniów o uważne jej obejrzenie (e‑materiał: Animacja). Po pierwszym odtworzeniu animacji nauczyciel pyta, gdzie Klara umieściła swoje zabawki (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).
karty obrazkowe z kolorami, zabawki
Nauczyciel ponownie odtwarza animację. Tym razem prosi uczniów, aby zapamiętali, ile klocków ma Klara i jaką zabawkę Bena znalazła Klara u siebie w pokoju. Uczniowie podają swoje propozycje odpowiedzi. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej pudełko z klockami Klary i prosi uczniów o policzenie ich na głos (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).
plenum
tablica interaktywna
Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje od nauczyciela 9 kolorowych klocków. Zadaniem uczniów jest policzenie klocków. Ochotnicy zgłaszają się i liczą klocki na głos. Następnie każda para dzieli klocki na dwie grupy: uczniowie odkładają na jedną stronę klocki w kolorach, które już znają, a na drugą stronę – wszystkie inne. Kiedy nauczyciel wypowiada na głos nazwę koloru, uczniowie podnoszą do góry klocek w tym kolorze.
praca w parach
9 kolorowych klocków dla każdej pary
Faza podsumowująca
Nauczyciel zaprasza uczniów do posprzątania klasy. Zadaniem uczniów jest wrzucenie wszystkich zabawek do worka. Na koniec nauczyciel mówi: Bravo, Kinder. Alles ist perfekt. Uczniowie wracają na swoje miejsca. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zadanie 4 (e‑materiał: Animacja). Uczniowie słuchają, w jaki sposób mama pochwaliła Klarę, i wskazują poprawną odpowiedź.
plenum
8 min
worek z zabawkami
Uczniowie w domu rysują swoją ulubioną zabawkę. Na następnej lekcji nauczyciel przymocowuje wszystkie rysunki do gazetki ściennej, tworząc w ten sposób galerię.
zadanie domowe
Nauczyciel żegna się z uczniami i dziękuje im za aktywną pracę na lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0