Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Generator prądu przemiennego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Realizując e‑materiał uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | Niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów stawiając problem: skąd „bierze się” energia elektryczna w ich domach. Następnie prezentuje rysunek ze schematem prądnicy i prosi uczniów o przedstawienie zasady działania prądnicy. Potem stawia pytanie o źródło energii wydzielanej w obwodzie zasilanym prądnicą. | |
Faza realizacyjna: | |
Teraz nauczyciel mówi o dwóch rodzajach generatorów: synchronicznym i asynchronicznym. Pokazuje zdjęcie turbozespołu w elektrowni i nawiązuje do przemian energetycznych, jakie mają miejsce przy produkcji energii elektrycznej. Ważnym elementem jest uzmysłowienie uczniom, że koszty uzyskiwania energii elektrycznej w konwencjonalnej elektrowni są wysokie. Nie tylko spalane jest bezpowrotnie paliwo, ale atmosfera zanieczyszczona spalinami oraz środowisko dodatkowo jest ogrzewane. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 2, 3, 5 i 6 z bloku sprawdzającego. Są najistotniejsze. | |
Praca domowa: | |
Zadania: 1, 4, 7, 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Medium może być wykorzystane zgodnie ze scenariuszem na lekcji, jak również może być wykorzystane przez uczniów do powtórzenia i utrwalenia wiadomości w domu. |