Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Generator prądu przemiennego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
VIII. Magnetyzm. Uczeń:
3) opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej i jej związek ze względnym ruchem magnesu i zwojnicy lub zmianą natężenia prądu w elektromagnesie; opisuje przemiany energii podczas działania prądnicy;
4) opisuje cechy prądu przemiennego;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
IX. Magnetyzm. Uczeń;
9) opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej; stosuje regułę Lenza; opisuje przemiany energii podczas działania prądnicy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
    kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Realizując e‑materiał uczeń:

  1. wyjaśni budowę i zasadę działania generatora synchronicznego i asynchronicznego,

  2. wymieni przemiany energetyczne, jakie mają miejsce przy produkcji energii elektrycznej,

  3. opisze schemat prądnicy trójfazowej.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

Niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia.

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zaciekawia uczniów stawiając problem: skąd „bierze się” energia elektryczna w ich domach. Następnie prezentuje rysunek ze schematem prądnicy i prosi uczniów o przedstawienie zasady działania prądnicy. Potem stawia pytanie o źródło energii wydzielanej w obwodzie zasilanym prądnicą.

Faza realizacyjna:

Teraz nauczyciel mówi o dwóch rodzajach generatorów: synchronicznym i asynchronicznym. Pokazuje zdjęcie turbozespołu w elektrowni i nawiązuje do przemian energetycznych, jakie mają miejsce przy produkcji energii elektrycznej. Ważnym elementem jest uzmysłowienie uczniom, że koszty uzyskiwania energii elektrycznej w konwencjonalnej elektrowni są wysokie. Nie tylko spalane jest bezpowrotnie paliwo, ale atmosfera zanieczyszczona spalinami oraz środowisko dodatkowo jest ogrzewane.
Uczniowie zapoznają się samodzielnie przy pomocy samouczka z ideą generowania, przesyłania i wykorzystania prądu trójfazowego. Wspólnie z nauczycielem powtarzają wnioski z samouczka.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 2, 3, 5 i 6 z bloku sprawdzającego. Są najistotniejsze.

Praca domowa:

Zadania: 1, 4, 7, 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Medium może być wykorzystane zgodnie ze scenariuszem na lekcji, jak również może być wykorzystane przez uczniów do powtórzenia i utrwalenia wiadomości w domu.